Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Friday, 3-Oct-2008 06:45 Email | Share | | Bookmark
Tag Dari Akak Lin

Quote:
Salam Lembaran Buat Semua Teman-teman...
Hari nih kite nak siapkan HW yg dah lame peram...
Dapat Tag dari Akak Lin...Sori ya baru sekarang nak buat...

The rules:
* Link to your tagger and post these rules on your blog.
* Share 7 facts about yourself on your blog, some random, some weird.
*Tag 7 people at the end of your post by leaving their names as well as links to their blogs.
* Let them know they are tagged by leaving a comment on their blog.

This is from Aishah

7 Facts About Me!
...Anak ke 2 dari 5 pasang adik beradik [5 lelaki + 5 perempuan = 10 org]...
...Dah hampir 5 tahun kawin, ummi kepada Muhammad Aqil Marzuqi...
...Alhamdulillah masih lagi mempunyai mak,abuya dan ayah mertua,ibu mertua sudah 5 tahun kembali ke rahmatullah,al-fatihah...
...Ada kala seorang pemaaf tp kalu dah naik kepala leh meletup gak...
...Mudah ramah ngan org yg serasi...
...Tahap kesukaan membaca,bergantung ngan bahan bacaan,kalau novel yg sedih2 tu leh nangis2...
...Suka spend masa ngan famili... ;-)mesti banyak citer2 best bile dah kumpul ramai2 tu...

Now, 7 Facts About Aishah, from my point of view...
...Sekarang suka memasak dan baking [dulu...zmn anak dara jgn harap ler,lg suke kemas rumah]...
...Suke kemas rumah tapi kekadang saje bior sepah utk displin penghuni... ...
...Suka tanam bunga melur... [bunga lain... rose pon ok,tp lg best bunga melur,tanam tepi tingkap bilik tido,malam2 time bunga kembang best je bau]...
...Tak suke ironing baju,tp tak suke pakai baju or tudung yg tak ber'iron' ...
...Kuren suke melaram,suke simple2 je...
...Suke travel tempat yg byk ada...alam semulajadi dan tempat2 bersejarah yg nampak unik...
...Suka bila hubby ada kat rumah... suka spent time together...

Next, I've to tag 7 friends of mine
...takde idea ahh nak tag sesape,sure duk sibuk beraye lagi...so kire selamat lah ya...

Kad Ini Pula Khas Buat Semua Teman-Teman Siber Dan Jua Buat Pengunjung Yang Tak Ade Jejak... Terimalah Kad Dari Kite Yang Tak Seberape Ni... Sudi-Sudikanlah Gantung Di Rumah Masing-Masing Ya... Buat Hiasan Di Aidilfitri...
Pilih Lah Mana Yg Berkenan Di Hati...



Quote:
KOLEKSI KAD RAYA

Doumo Arigatougozaimasu,
Aishah + Ariffin = Aqil
http://shaishah.fotopages.com
http://aqilma.fotopages.com




Sunday, 28-Sep-2008 15:13 Email | Share | | Bookmark
Menu 28 Ramadhan

Quote:
Salam 28 Ramadhan...
Malam tadi kite bikin kek...
Kek nih ditempah oleh Kak Siti dan Suzana...
Sempena tuk besday anak-anak diorg...
Empunyanya nak deko yg simple2 je...
Mekasih ya Kak Siti...kalu sodap leh tempah lg...
Kalu tak sodap & tak lawo pohon maaf ya...
Kite budak baru belajo...
Yukk... jom layan gambonye...

Dek kite sibuk duk siap2 nak deko hubby kite bikin ler Spaghetti...
Siap je deko terus jamu perut...
Mekasih ya abg ku cayang...
Lain kali leh masak lg....sodapppp...

::Kek Besday


::Spaghetti Tomato Cream...By cik hubby



Quote:
Dah hujung2 Ramadhan menu pun makin simple...
Main masak je ape yg ade dlm esbox tu...
Dah poning nak masak ape...
So jadik ler Ikan Tai Masak 3 Rasa dan
Sotong Goreng Kunyit...

::Ikan Tai Masak 3 Rasa... Resepi dah ade kat link sebelah...


::Sotong Goreng Kunyit... Resepi pon dah ada kat link sebelah...


Dan nih kite dapat kad raya dari WanZee Hiroshima...


Dari Shima UK...


Dari Akak Zai...


Dari Akak Nur S'pore...



Kad Ini Pula Khas Buat Semua Teman-Teman Siber Dan Jua Buat Pengunjung Yang Tak Ade Jejak... Terimalah Kad Dari Kite Yang Tak Seberape Ni... Sudi-Sudikanlah Gantung Di Rumah Masing-Masing Ya... Buat Hiasan Di Aidilfitri...
Pilih Lah Mana Yg Berkenan Di Hati...




Quote:
KOLEKSI KAD RAYA

Doumo Arigatougozaimasu,
Aishah + Ariffin = Aqil
http://shaishah.fotopages.com
http://aqilma.fotopages.com

Quote:
CoretanKu[size=9]
1.misliha >> Kite tak balik akak...huhuhuhuu...insyaAllah panjang umur murah rezeki kite pi ekk...
2.nur >> salam akak nur...hehehe...sudi aja...sat nanti kite pi amik ya...
3.Mamasya >> Salam kembali...hehehe...tempahan sblm raya lg tu...mekasih...masih byk perlu diperbaiki tu...tq kad nye...
4.azian >> kite buatkan tuk org yg nak mkn home made je...nak grand2 tak leh ler...kite tak pro pon...
5.umieaisyah >> hehehehe...kumpul yg teman2 kasi...
6.Pemancing Ikan >> nanti kite ke sana ya...
7.<< jeff >> tq bro...huhuhuhuuu...syoknye kalu leh beraye kat kampung...


Friday, 26-Sep-2008 06:30 Email | Share | | Bookmark
Menu 20-27 Ramadhan

Quote:
Salam 27 Ramadhan
Sayunya rasa di hati...
Ramadhan sudah sampai penghujungnya...
Moga segala amalan kite diterimaNYA.amin.

Dah lama rasenya N3 juadah berbuka n bersahur tak diupdate...
Al-Maklum ler kite terima dugaan...
Otak komputer kite masuk ICU dan disahkan tak dapat diselamatkan...
Haru betui...byk benda yg tak sempat kite klon kan...
Huhuhuhuu...paling kite sayang,resepi rempah bonda...
Yg tak sempat kite upload...cdgn nak tunggu buat sendiri...
Sekali terlupe nak backup...adehhh...
Yg lenlain tak terpikir lg ape yg tersimpan...
Dan malas nak pikir kan haru biru...
Cobaan...redha je ler...
Dan semalam hubby kite belikan otak barunye,
So far,alhamdulillah dah fungsi ngan baik...
Mekasih ya...cayang abg...

So N3 kali nih kite kumpul semua menu utk 3-4 ari nih...
Yukkk...layan gambo ye....

::Kari Ayam Rempah Segera... Hari mood kuren...
So menu sesempoi yg ade...n ulam kacang botol...


::Daging Masak Merah... Hari wat menu nih,pun ulam kacang botol....
Gian bebeno ngan kacang botolnya
Resepinya ada kat link sebelah ya...
Cuma kali nih wat versi kering sikit...


::Pulut Lepa a.k.a Pulut Panggang... Nih projek 2 hari berturut...
Kite wat 1/2 kilo je beras mochi a.k.a beras pulut jepun...
Pastu,inti byk lak lebih so esoknye ajak akak yang duk blok sebelah buat...
Buat dlm 1 kg, leh ler agih2 kat jiran m'sia,merase ler pulut lepa perantauan...
Pulut lepa nih dah lame KIV dek cam2 alasan...sekali dah buat ketagih lak...
Mekasih ya kak Ma DiHa, tunjuk step by step...
1st buat jdk gemuk2 gitu,makan seketui dah tersadai...ahaks...
Dah ler tu,kuren garing dek panggang atas kuali...
Nak cepatnye pasal ler nih...


INTI PULUT LEPA
Sumber: Akak Ma DiHa FP **kite C&P je ya...
Bahan2
1 kg ikan selayang / ikan uji rashid / ikan kembung [kite gune ikan saba 2 ekor]
1 sudu kecil garam & 4 keping asam keping (untuk merebus ikan)
½ biji kelapa (ambil santan pekat anggaran 2 cawan)
6 ulas bawang merah ~ dimayang halus
1 inci halia ~ dihiris memanjang halus
1 sudu kecil halba
garam & gula secukup rasa
serbuk perasa jika suka

Cara Menyediakan Inti
1. Rebus ikan dengan garam, asam keping & sedikit air.
2. Sejukkan ikan & asingkan isinya sahaja.
3. Tumbuk isi ikan hingga lumat
4. Dalam kuali.. masukkan santan, bahan2 hiris, halba, isi ikan, garam & gula secukup rasa.
5. Masak bahan2 tersebut hingga menjadi betul2 kering & berderai.
6. Angkat & ketepikan sedia utk digunakan.

PULUT LEPA aka PULUT PANGGANG VERSI TRENGGANU
Sumber: Akak Ma DiHa FP
Bahan2
1 kg pulut ~ direndam semalaman atau sekurang2nya 3 jam [kite gune beras mochi]
1 biji kelapa ~ ambil santan pekat anggaran 3 cawan (kalau rasa kering sgt.. boleh tambah lagi)
garam secukup rasa
Daun pisang utk membungkus ~ potong anggaran selebar 7 inci setiap sekeping dan lap permukaannya.
Lidi yang dipotong runcing sepanjang 1 ½ inci (untuk cucuk daun pisang) atau boleh juga gunakan stapler saja.. (org dulu2 guna lidi)
kapur makan (untuk di lengserkan pd jari jemari utk mengelakkan pulut melekat2 pd jari)

Cara Menyediakan
1. Toskan pulut yang direndam tadi & masukkan ke dalam pengukus (elok guna pengukus lubang halus agar pulut tak jatuh jika pengukus berlubang besar.. alaskan dengan daun pisang). Kukus selama 30 - 40 minit.
2. Angkat pulut dan masukkan ke dalam besen dan arong dengan santan yg dicampurkan dengan garam. Kacau hingga rata dan kukus sekali lagi selama 30 minit atau hingga pulut masak.
3. Sediakan daun pisang (letak atas meja atau papan pencanai atau atas kekuda kalau buat kat lantai).
4. Sapukan jari dengan kapur makan agar pulut tak melekat pada jari. Sudukan anggaran 2 ~ 3 sudu besar pulut atas daun pisang dan ratakan. (rujuk pada gambar).
5. Sudukan inti anggaran 3 sudu kecil lalu balutkan inti tadi dengan pulut dengan beralaskan daun pisang. Pastikan inti tertutup dengan pulut dan berada ditengah2 pulut supaya inti tak berterabur waktu nak makan
6. Potong lebihan daun pisang kiri & kanan balutan pulut tadi anggaran 1 inci.
7. Dengan menggunakan jari.. tekan/cucuk2 pulut ke dalam balutan daun pisang tadi agar ia kemas & mampat.
8. Cucuk dengan lidi atau stapler untuk mengemaskan balutan.
9. Bila dah siap.. bolehlah dibakar menggunakan dapur gas ataupun arang.


::Mee Rebus..Yg nih Akak Gno yg kasik...sodap...lain kali leh kasik lg ya...


::Set Nasi Beriani... Nih resepi Akak Hanieliza...
Sodap...Mekasih ya Akak Liza...dah 2-3 kali cuba nih...
Daging masak prune tu pon mmg best...
Teringat kat gulai nasi bungkus...ada rase iras2 gitu...


NASI BERIANI
Sumber: Akak Hanieliza FP ** kite C&P je ya...
Bahan
1 kg beras bathmati [basuh dan toskan]
2 s/b rempah beriani [bancuh dgn sedikit air]
2 biji buah tomato [potong dadu]
3 biji cili merah [potong 2]
3 biji cili hijau [potong 2]
100 gm daun pudina ] *takde
100 gm daun sup ] potong kasar] *tak taruk
100 gm daun ketumbar ]
1 liter air
1 cawan susu cair
2 s/b minyak
4 s/b minyak sapi
kismis
garam
1 s/b pewarna kuning [bancuh ngan sedikit air]

Bahan tumis
5 ulas bawang merah ]
3 ulas bawang putih ] hiriskan
2 cm halia ]
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga

Cara
1. Panaskan minyak dan minyak sapi dalam rice cooker pot. Tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
2. Masukkan rempah yg dibancuh dan akcau. Masakkans ehingga naik minyak.
3. Masukkan daun yg dipotong kasar dan cili merah & cili hijau.
4. Masukkan air dan susu cair. Biarkan mendideh sekejap.
5. Masukkan beras dan alihkan periuk dalam rice cooker.
6. Bila dah nasi kering, titikan pewarna kuning dan biarkan kering lagi.
7. Bila telah kering gemburkan nasi perlahan supaya beras tak patah.
8. Hidangkan dengan daging prunes dan acar.

DAGING PRUNES
Sumber: Akak Hanieliza FP
Bahan
600 gm daging [potong nipis]
1/2 cawan buah prune [buangkan biji dan mesin halus]
5 s/b sos tomato
4 s/b kicap pekat
2 s/b cili mesin
2 s/b rempah kari
4 s/b minyak
1/2 cawan air
garam

Bahan Mesin
4 ulas bawang putih
10 ulas bawang merah
2 inci halia

Cara
1. Daging dibersihkan dan gaulkan dengan sos tomato, rempah kari, cili mesin dan kicap pekat.
2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga wangi dan naik minyak.
3. Masukkan daging. Kacau rata. Biarkan masak sehingga daging lembut.
4. Masukkan buah prune mesin dan garam. Biarkan sehingga kuah pekat.
5. Hidangkan bersama nasi putih atau nasi minyak atau beriani.


::Buah Nashi... a.k.a buah lai mesia


Kad Ini Pula Khas Buat Semua Teman-Teman Siber Dan Jua Buat Pengunjung Yang Tak Ade Jejak... Terimalah Kad Dari Kite Yang Tak Seberape Ni... Sudi-Sudikanlah Gantung Di Rumah Masing-Masing Ya... Buat Hiasan Di Aidilfitri...
Pilih Lah Mana Yg Berkenan Di Hati...




Quote:
KOLEKSI KAD RAYA


Doumo Arigatougozaimasu,
Aishah + Ariffin = Aqil
http://shaishah.fotopages.com
http://aqilma.fotopages.com


Quote:
CoretanKu
1.Hajar >> Salam kembali akak...Selamat Hari Raya Jua dari Kite...
2.hana >> Dapat kad heheheh...syok nih...kite g amik jap lg...Daun pisang ade jual kat http://halalhouse.net atau leh gak tgk kat http://baticrom.com kiteorg order sane je...senang...tapi tak fresh ahh...frozennye...
3.dapurimpian@k.zai >> otei...
4.wanzee >> beressss...
5.zaiy >> hehehe...mood sesekali...sekali mood terbang...N3 duk tido je...


Wednesday, 24-Sep-2008 15:43 Email | Share | | Bookmark
Jom Gantung Kad Raya...

Quote:
Salam semua
2-3 hari tak update N3 cam tak kena je...
Tp ape2 pon tq ya buat semua teman2 yg sudi singgah n kasi kad kat kite...
Mekasih ya...
Dan dari kite jua,
Pohon Ampun n Maaf andai ada Salah & Silap...
Sepanjang perkenalan kite...
Salam Ramadhan & Selamat Menyambut Aidilftri semua...

::Kad dari Zira


::Kad dari Feqah


::Kad dari Akak Lin


::Kad dari Akak Amy


::Kad dari Ela


::Kad dari Akak Zaima Dubai


::Kad dari Akak Jasmeen


::Kad dari MakLang


::Kad dari Akak Tun


;;Kad dari Akak Hanieliza


::Kad dari Kak Jie Jie


::Kad dari Akak LynnHassan


::Kad dari MamaFaMi


;;Kad dari Akak Mis's


::Kad dari Che Pah


::Kad dari Salleharon


::Kad dari Pemancing Ikan


::Kad dari Akak Rinzura


::Kad dari Abah Along



::Kad dari Bro M.Jeffri


::Kad dari Shariza


::Kad dari MamaSya


Kad Ini Pula Khas Buat Semua Teman-Teman Siber Dan Jua Buat Pengunjung Yang Tak Ade Jejak... Terimalah Kad Dari Kite Yang Tak Seberape Ni... Sudi-Sudikanlah Gantung Di Rumah Masing-Masing Ya... Buat Hiasan Di Aidilfitri...


SELAMAT MENJALANI IBADAT PUASA &
SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI
Pohon Maaf Andai Ada Salah & Silap...Terkasar Budi Bicara...
Halalkan Mana Yg Terkurang & Sewaktunya...

Doumo Arigatougozaimasu,

Aishah + Ariffin = Aqil
http://shaishah.fotopages.com
http://aqilma.fotopages.com


Quote:
CoretanKu
1.rinzura >> Mekasih nanti kite pi ya...
2.Mamasya >> Sama-sama ya...
3.boxhousestudio >> Selamat Hari Raya Kembali...mekasih ya kad nye...
4.MaDiHa >> siap ade org duk tanye lagi tu akak...kite promote fp akak...so diorg rujuk kat sane terus...
5.KakLin >> Salam kembali...hehehe...sat2 nanti kite tgk tag nye ya...
6.Pemancing Ikan >> al-fatihah tuk arwah ibu pakcik...
7.MamaFaMi >> Sama-sama ma...
8.ida isk @ Ida Bakery >> mekasih sat nanti kite g amik ya...
9.dapurimpian@k.zai >> sama-sama ya akak...kite g amik nih.
10.zaiy >> aishah dah masuk tahun ke 3...satu biskut pon tak buat akak...buat ari tu dah abis...
11.<< jeff >> >> Sama-sama ya...
12.mariam >> biase yg [esan tu yg jadiknye....huwaaaaaaaaa....nak balik raye...
13.chepah >> mekasih ya...
14.jasmeen >> Sama-sama...mekasih kadnye ya...
15.kakTina >> Aidilfitri di sini tak semeriah di M'sia
16.zira >> Sama-sama ya...


Friday, 19-Sep-2008 10:32 Email | Share | | Bookmark
Menu 19 Ramadhan

Quote:
Salam 19 Ramadhan
Semalam kite perap ayam versi zatidhati...
So hari nih kite bakar ayam je ler...

Dan ade bikin kuah lapis,...
Tak tau mane silapnye n tergesa2 sesangat, 2 layer atas lembk...
Dah kukus lama pon lembik gak....aduiii...
Layan je ler rupenye yg kuren tu...

& Dek tekak nak lagi makan sambal bilis tempe,
Sesambil tunggu melapis duk siap2 bahan nak bikinnye...
So layan je ler...tak mo citer pepanjang...mood lari nengok kueh lapis lagu itewww...

::Ayam Bakar ZatiD'Hati tq kongsi resepinye itew...sodappp...


AYAM BAKAR ZATI D'HATI
Sumber : ZatiD'Hati
Bahannya
1 ekor ayam

Bahan-bahan dimesin basah:
bawang besar
halia
serai
lengkuas
cili kering
** mesin dengan air yang sikit. Masukkan bahan yang hendak dimesin sikit-sikit supaya tidak banyak air digunakan. Nak bahan-bahan ini dimesin pekat

Bahan-bahan dimesin kering:
ketumbar
jintan manis
jintan putih

Bahan-bahan lain:
gula melaka dimasak dengan sedikit saja air - untuk tujuan hancurkan gula saja**siapa yang rajin nak racik halus-halus, silakan. Tak letak madu sebab manis gula melaka punya rasa tersendiri...
garam
kunyit
sikit kicap pekat
sikit kicap tiram
sikit pes asam jawa
*** perap ayam ni dengan semua bahan satu malam. Sehari semalam pun tak apa. Lagi lama diperap lagi sedap, tapi masuk dalam chiller. Pastu bakar. (kite bakar dlm Microwave 38 minit suhu 250 darjah)


::Kueh Lapis Pandan


::Sambal Bilis Tempe


Dan niih kad raye dari Akak Ieda Pahang


SELAMAT MENJALANI IBADAT PUASA &
SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI
Pohon Maaf Andai Ada Salah & Silap...Terkasar Budi Bicara...
Halalkan Mana Yg Terkurang & Sewaktunya...

Doumo Arigatougozaimasu,

Aishah + Ariffin = Aqil
http://shaishah.fotopages.com
http://aqilma.fotopages.com


Quote:
CoretanKu
1.umieaisyah >> kalu jdk cam tepung pelita syok gak...
2.umieaisyah >>
3.zaiy >> nak potong yg tak lalu...asyik melekat je...
4.Cikolong >> try ahh kalu berkenan ya...
5.nur >> hehehehe...mane leh celen ngan akaknyer masakkan...tak tido malam duk pikir bile nak merase...
6.dapurimpian@k.zai >> wa tak lalu nengoknye....
7.zira >> sat lagi kite pi ya...sori lambat
8.ummy@tariqzaidanirah >> masakan org perantauan akak,biase2 je...
9.Cikolong >> sila2 dialu2kan...mane yg kena ngan selara...
10.<< jeff >> >> no komen
11.Mamasya >> duk teringat2 ngan nasi lemak ikan bilis tempe kat umah kak zati kite tu...tempe ade jual sini...kat kedai org mesia.
12.Amy >> kes kali nih buat kite serik nak buat...tapi makan tak serik tuuu...jawabnye kena wat lagi ler....selagi nama duk jepun...
13.srsfeqah >> mekasih sat nanti kite pi amik...tunggu posmen tak mai2 lg nih...pi amik sendiri ler...
14.Kak Lin >> Waalaikumusalam akak...insyaAllah sat lagi kite pi sane...
15.MaDiHa >> mujur cukup lemak rasenye...cuma silap teknik tu yg tak syoknye...
16.cikwan >> salam kembali...tgh duk ngadap komputer nih...bukan kite tak sihat tp komputer yg tak sihat... hubby kasi pinjam komputer dia pon tak lalu nak bukak internet...kite tak balik lah cikwan...raye sini je...
17.Amy >> insyaAllah.
18.azian >> angin biskut tak mai2 sampai hari nih...camne tu ekk,makan nak...
19.Linda >> huhuhuhuuu..nak potong ahh tak lalunye...lembik2 nih lekat kat pisau...aduiii...tu ler nak cepat sgt.
20.shima >> salam kembali...hehehe...angin sesekali mai...kite pon nak ucapkan Selamat Menyambut Hari Raya n pohon ampun & maaf kot2 ade salah n silap sepanjang kite kenal ya...siannye t'miss sahur...sini dah jumpe org jual tempe so tak yah susah 2 fikir camne nak buat...dah mmg terkenal tak rajinnye.
21.ruzalila nik >> ok beres...


[<<  <  1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net