Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Sunday, 7-Sep-2008 14:35 Email | Share | | Bookmark
Swiss Roll Batik

Quote:
Salam 7 Ramadhan
Hari nih takde ape yg menarik...
Menu berbuka pon terlupa nak amik...
Tapi leh citer ahh,hidangan ala2 jepun by cik hubby...
Si isteri duk sibuk wat xperiment dr dapur maklang azie...
Hehehe...dah lame berangan nak bikin Swiss Roll Batik nih...
Tapi KIV dek acuan tarak...
Semalam ade g satu kedai tu jumpe acuannye...dah tak tangguh2 terus sambar...
Tp kat jepun nih maklum ler semme bende cute2...kek paling beso pon size 7inci...
So acuan tul swiss roll dah tentu kecik dr mesianye...
Dek tak tau camne rupenye so kite wat separuh je dr adunanan asal...
&...jajaaaaaaaang...gini ler ropenyeeeeee....ape komen sensei maklang azie?



Dek tak ikut petuanye yg perlu hati2 mase gulungnye,so ade ler juge retak2nye tuuuu....
& Potong pon ganas tu...dah carik2 kulitnye...


Resepinye kite C&P ya MakLang... halal ya...Mekasih bebanyak ya...sedap...

KEK GULUNG/SWISS ROLL BATIK
Sumber : dr FP MakLang asal Apek
Bahan-bahan
6 biji telur gred A @ B
4oz gula castor
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu bsr ovelet
3oz tepung gandum
1 sudu bsr susu tepung [susu perisa strawberry]
4oz mentega cair
sedikit coklat emulco [serbuk koko]
jem strawberri secukupnya [ganti fresh cream]

Caranya
1.Telur,gula,ovelet,baking powder,esen vanilla,tepung gandum dan susu tpg msk dlm bekas dan dipukul dgn kelajuan maksima sehingga gebu (5-7minit)
2.Adunan dah gebu akan jadi camni
3.Masukkan mentega cair,kemudian kacau rata ngan sudit kayu
4.Asingkan sedikit adunan tadi (skit je setakat nak buat line) ke dalam bekas lain,kemudian masukkan coklat emulco.Kacau rata kemudian masukkan adunan coklat ini ke dalam piping bag
5.Tuangkan adunan tadi ke dalam loyang kemudian ratakan permukaannya[/b]
6.Paipkan adunan coklat td di atas adunan yg diratakan dlm loyang
7.Lorekkan/corakkan dgn menggunakan lidi dari atas ke bawah
8.Bakar dlm oven selama 20 minit dgn suhu 170darjah celcius.
9.Apabila kek sudah masak dan sudah betui2 sejuk, terbalikkan ke atas sekeping kertas kemudian sapukan jem sehingga rata....tolong jgn sapu kuat2 [kite taruk fresh cream]
10.Setelah jem disapu rata,gulung kek tadi perlahan2 sehingga kemas.

Nota mklang :
- jgn lebihkan masa pembakaran nanti terlampau garing susah lak nak gulung..pecah kulit swissroll
- jgn buat nipis benor..susah nak gulung nanti
- time nak gulung tu...cubalah berlembut skit ngan swissroll...kalau ganas2 tersiat plak kulit swissroll yg cantik gebu tu..kulit swissroll ni jenis FRAGILE
- korang nak buat batik jawa ke..batik marble ke...batik kalerpul ke...ikut sukahati koranglah ye!
- filling tu boleh jugak letak bcream,choc., jem, blueberi..yg mklang buat tu mklang letak blueberi..sodappp
- pastikan kek sejuk dulu barulah gulung...kalau tak melekat kat paper kuih
- masa sapu jem tu cuba jangan ditekan kek tu sangat...tu sbb kulit dia melekat..
- kalau perhatikan tepung tu nampak skitkan...takpe...jgn risau..
- alas loyang ngan paper kuih tu...biar terjulur dari loyang pun takpe..senang nak angkat...jangan kedekut paper kuih tau...
- nak guna sponge mix pun boleh...tapi rasalah yg original punya dulu..best ke tak
- mklang guna loyang sbread 50 petak tu je...loyang tu kan pelbagai guna...


SELAMAT MENJALANI IBADAT PUASA
Doumo Arigatougozaimasu,

Aishah
http://shaishah.fotopages.com
http://aqilma.fotopages.com


Quote:
CoretanKu
1.zaiy >> hehehe..nak kate rajin tu tadak ahhh...cuma dah lame KIV...dek acuan dah beli kena buat...kan acuan tu jdk hiasan je...gambo acuan next siri kite masukkan ya...
2.BR >> salam kembali...sat2 nanti kite ke sana ya...mekasih.
3.Lee Lin >> ape2 pon kite nak tunggu cikgu komen...
4.amy >> sedapppp...
5.ruzalila nik >> hehehe...
6.Linda >> mekasih...kite tunggu komen cikgu...
7.zira >> mekasih...nih yg teruja nak wat lg...
8.Hajar >> itu ler dah kena pukul dah...dah ckp kat tangan tu,jgn ganaz sesangat... akak...hawait fp akak tak leh tinggal komen...
9.MaDiHa >> tu pon ade retak tu...
10.srsfeqa >> nak kate kecik dpt ahh 9 potong ala2 saiz kat kedai tu...tq jap lg kite amik ya...
11.umieaisyah >> ade bhgn pecah tu...hawait semua org tarak perasan yaaaaa...
12.shima >> hehehe...cubaan nih kurang memuaskan lg...masih ade retak seribu...
13.ruhil >> ok tq...
14.Daalia >> ada gak pecah tu kak lea...maklum ahh tangan keras noi...
15.Mamasya >> mekasih...kite pon dah lame KIV...nih baru menjadik dek acuan dah ade...tak buat sesaje ssangat...
16.maklang >> mekasih maklang...kongsi byk tips...tp ade pecah tu...semua tak perasan...
17.mummy hamim2 >>wsalam...dah lame KIV nih...InsyaAllah...


Saturday, 6-Sep-2008 12:42 Email | Share | | Bookmark
Poem on Friendship

 
Quote:
Salam 6 Ramadhan
Kak Liza has tagged me with a lovely poem on friendship.

We need friends for many reasons,all throughout the season.
We need friends to comfort us when we are sad, and to have fun with us when we are glad.
We need friends to give us good advice,
We need someone we can count on, and treat us nice.
We need friends to remember us once we have passed, sharing memories that will always last.

Spread the poem of friendship....
1. Everyday Life
2. Words of Love
3. Sheng's Simple Thoughts . . .
4. My Wonderful Life ....
5. Can of Thoughts
6. Designs By Vhiel
7. Vhiel's Corner
8. Anything and Everything in Between
9. A Mother's Stuff
10. Housewife @ Work
11. My Receipes
12. Vblogger
13. thefootloosechef
14. Yummy Food
15. MamaFaMi's Spice n Splendour
16. kaklins-gallery
17. Hanieliza's Cooking
18. Aishah's Fotopage
19.YOU NEXT

I love to pass this on to...
1.Dapur Tanpa Sempadan-AMG
2.Rozzan's Shared Recipes-Bro Rozzan
3.Almari Resepi-Kak Nita


Quote:
Menu hari nih sempoi je...
Ade bikin rich cocoa pudding tp lupe nak amik gambo...ade dlm exbox lg...
So layan je ye gambonye...menu biase2 je n versi panggang2 ...



Doumo Arigatougozaimasu,
Aishah
http://shaishah.fotopages.com
http://aqilma.fotopages.com


Quote:
CoretanKu
dapurimpian >> nak tak nak kena masak sendiri,sini tak de PaRam...nak kata banyak takde ahh,menu biase je.
Jasmeen >> biase je akak...kekadang jemu gak ngan air tangan sendiri...
<< jeff >> >> mekasih...n sama-sama lah kite menunaikannye...


Friday, 5-Sep-2008 12:02 Email | Share | | Bookmark
Cup Cake Carrot + Kangkung + Talam Jagung

Quote:
Salam 5 Ramadhan...
Hari nih terlebih rajin...bikin cupcake carrot...
Cdgn nak wat sikit...jdk terbanyak...
So kite agih2kan ler kat jiran2 n teman2 rapat...
Buat juadah berbuka...
Menu berbuka lak ringkas je...
2 hari lepas jumpe kangkung,sukenye ati kite...
Sini payah oooooooiii nak jumpe sayur nih...
Dah jumpe tu ape lg...kite sambar 2 plastik...
so menu hari nih utk berbuka sup kangkung...bakar ikan,budu + ulam terung...masyukkkkk...
n utk bersahur kite wat kangkung goreng pedas...

CupCake Carrot


Sup Kangkung


Kangkung Goreng Pedas


Talam Jagung dari KakSiti-sedap leh kasi lagi ekk...


Doumo Arigatougozaimasu,
Aishah
http://shaishah.fotopages.com
http://aqilma.fotopages.com


Quote:
CoReTanKU
1.umieaisyah >> musim panas nih je yg jumpe kangkungnye...org jepun cam tak hirau je sayur sepises nih...tp org mesia yg mai jepun yg pantang jumpenye...
2.Bungalawang >> hehehe...lauk sempoi je...dapat makan sayur mesia nih,sayur jepun dah tak pandang...
3.zaiy >> hehehe...sesaje je buat cupcake tu.org jepun tak tau ahh suke ke idop kangkung nye...ari tu mase pi kedai kite je duk ngadap sayur tu...
4.shima >> iya adik ku cayang...akak nih... kitekan shima kalu nampak kangkung,dlm raga ade sayur lain,leh pi simpan sayur tu amik kangkung je... cupcake tu agih tuk org buat berbuka pose...kalu nak sampai surau kena sedia dlm 60-70 biji...tak sempat den nak masakn berbuka plak...ade yg mkn nasi lauk kek...cuci mulut kek...air kek...bla..bla..kek...
5.Amy >> sini pon susah akak...tp sekali jumpe mmg tak lepas nye...sanggup tolak sayur lain...
6.zira >> salam kembali...talam jagung tu akak baru 1st makan...maklum ahh kuren ngan kueh2 nih...tp talam jagung nih mmg sedapkan...tak rugi mencuba...nanti kena pi selongkar resepi chef2 laaaaaa....
7.Jasmeen >> org lain mkn kek...kite dah jemu...sayur ape tu yg org jepun pelik sgt?kangkung ke?
8.Mamasya >> nak kate rajin tu takda ahh...sbb buat tuk kasik kat jiran2 je...kite dah tak lalu nak mkn...suke buat tp tension nak perabis... kangkung goreng belacan tu masyukkkkk...tp hubby kite lak tak makan belacan,tu yg cancel...budu tu kena ade...umpan tekak bab kata sape ekk...tp time sahur tak leh ahh...kan ade dahaga mmjg je esoknye...
9.kakliza >> segan den dpuji chef...walhal resepi sempoi bahasa je...main ikut sedap nak taruk ape...mekasih kakliza kasi poen tu...sat lg kite pi merempit sane...tungguuuuuuuuuu....


Thursday, 4-Sep-2008 11:43 Email | Share | | Bookmark
Tomyam Campur

Quote:
Salam 4 Ramadhan...
Cuaca agak panas hari nih...
So masak yg bersup mmg leh bukak selera...
Tambah lagi feberet Aqil...benda2 yg berkuah nih...
Selongkar punya selongkar esbox jumpe ler byk bhn yg leh bikin tomyam...
Cuma seafood je tarak...
Tibai je ler mane yg ade...So jadik ler tomyam campur...

Resepinye sempoi je...main campak2...tp dlm periuk ler jgn kat tempat lain,
tak jadik tomyam karang...
TOMYAM CAMPUR
Sumber : Sdn. Bhd.
Bahannya
200gm daging [potong kecik2]
3 btg serai [diketuk]
5 ulas bwg putih [diketuk]
3-4 biji cili padi ikut masing2 selera [dibelah]
bunga kubis
kobis
carrot
putik jagung [takde]
2 pek tomyam putih adabi
sedikit garam
air secukupnya
sedikit daun ketumbar
daun limau purut
jus limau nipis secukupnya

Caranya
1.rebus daging hingga empuk,masuk bwg putih,cili padi,serai dan perencah tomyam.masak hingga mendidih.
2.masuk sayur yg keras dulu.biar seketika dan taruk sayur kobis.
3.masuk daun limau,jus limau,garam secukupnya. biar mendidih seketika lagi.
4.akhir sekali tabur daun ketumbar sblm dihidang.siap.




Doumo Arigatougozaimasu,
Aishah
http://shaishah.fotopages.com
http://aqilma.fotopages.com


Wednesday, 3-Sep-2008 11:10 Email | Share | | Bookmark
Kueh Cara Berlauk

Quote:
Salam 3 Ramadhan...
Hari nih kite cuba bikin kuah cara dek terliur nengok kat fp Akak Shariza
Duk kat Malaysia br ni tak de lak nak makannye...
Tapi kite ubah sikit jdk cara berlauk...
Pastu dek acuannye taraaaaaakk...kite tibai gune acuan takoyaki...
So dapat ler rupenye yg macam parabola tu...
Jadik ler...dr takde rupe langsung...

Resepinye kite C&P je...

KUEH CARA BERLAUK
Sumber : Akak Shariza
Bahannya
2 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan santan cair
1 cawan air secukupnya ( tuang sket2..tak abih pon takpa)
sedikit garam
sedikit minyak utk melengser acuan
gula secukup rasa
Pes pandan/ pewarna hijau - jika perlu (takde)

Cara2 Bonda (kalau nak ikut, ikut la ya.. ni cara malas tapi cepat!)
1.Masukkan santan dlm blender, masukkan tepung dan garam. Blend sekejap.. kalau tgk adunan masih pekat, tambah air sikit demi sikit hingga bancuhan tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat.
2.Letak acuan kuih cara di atas dapur gas, lengserkan acuan dgn minyak masak, bila dah panas tuang sesudu adunan ke dalamnya, dan masukkan setengah sudu kecil gula.
3.Tutup acuan kuih cara dgn tudung periuk sekitar 2 - 3 minit. Cungkil kuih cara yg telah masak dari acuan dengan menggunakan garfu. Tangkup kuih cara dan hidangkan.

Step 2&3 kite gune acuan takoyaki,taruk adunan biar seketika baru masuk tuna pedas,dah kering sikit kite pusing & biar seketika.




Doumo Arigatougozaimasu,
Aishah
http://shaishah.fotopages.com
http://aqilma.fotopages.com


Quote:
CoretanKu
Bungalawang >> mcm tu ler rupenye...bile gune acuan takoyaki....


[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net