Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  3  4  5  6  7  8  9  [10]  11  12  13  14  15  16  17  >  >>]    [Archive]
Sunday, 10-Aug-2008 02:14 Email | Share | | Bookmark
Pulut Kuning

 
Semalam gulai ikan tongkol masih banyak so,pagi nih kite buat ler pulut kuning tapi versi jepun nye...coz guna beras jepun...

Dan resepi pulut kuning tu kite amik dari FP kak Liza...so kite C & P kat sini je...halal ekk empunya resepi...




PULUT KUNING
Sumber : FP Hanieliza
Bahan
1 kg beras pulut [ dibasuhkan] kite guna beras jepun
3 keping asam keping
3 s/b kunyit serbuk...bancuh dan tapiskan
air secukupnya untuk merendam pulut.


1 biji kelapa..perahkan [3 cawan santan pekat] kite guna santan tin
garam
gula

Cara:
1. Rendamkan beras pulut dengan asam keping dan larutan kunyit selama 5 jam
untuk mendapatkana warna kuning. [sekali sekala gaulakan bahan ini supaya
beras pulut ini rata warna kuningnya]
2. Toskan beras pulut dalam tapisan.
3. Panaskan kukusan.
4. Masukkan pulut dalam kukusan yg telah dilapikkan daun pisang.
5. Kukuskan sehingga naik wap dari tepi periuk.
6. Angkat keluar pulut dan masukkan dalam mangkuk besar.
7. Tuangkan santan yg telah digaulkan dgn garam dan gula.
8. Gaul dan kacau rata santan dan pulut. Masukkan semula dalam periuk kukusan.
9. KUkuskan semula sehingga naik wap lagi.
11. Bila telah naik wap, tutup api dapur dan tekan pulut dalam acuan ]jika mahukan pulut berbentuk]
12. Hidangkan pulut dengan rendang atau gulai ayam atau daging. kite mkn ngan gulai ikan tongkol


Quote:
CoretanKu
Kak Lin >> salam kembali...hehehe...pulut kuning sedap dimkn ngan rendang,gulai daging/ayam,kat trg ade tempat makan ngan gulai ikan tongkol...


Saturday, 9-Aug-2008 13:40 Email | Share | | Bookmark
Puding Roti & Mentega

 
 
Resepi nih kite cilop kat blog Bro Rozzan,kite buat setengah adunan coz ftime takut tak jadik... So resepinye kite copy n paste je... Ampun ya empunya resepi... Tak rajin nak menaip ni... Ape2 pon thanks ya Bro...resepi yg nyum yum nih...





PUDING ROTI & MENTEGA
Sumber : Bro Rozzan
Bahan-Bahan
300 ml susu sejat (evaporated milk)
400 ml susu kotak (fresh milk)
7 butir telur
90 gram gula
1 sudu besar madu
1 sudu besar esen vanilla
½ cawan kismis (atau lebih-ikut suka) nih kite ganti ngan choc cip coz kismis kite tu beso beno
90 gram mentega beku di potong dadu kecil
secubit garam
2 bantal (saiz sederhana) roti Perancis (dihiris) kite guna roti biase je
loyang pembakar (saiz 10" x 7") (dialas dgn kertas tracing & gris sekeliling dengan mentega) dulang pembakar yang dalam sedikit dan lebih luas/besar dari loyang pembakar

Cara:
Pukul susu, telur, gula, madu, vanilla dan garam dalam besen yang agak besar. Rendam semua kepingan roti sehingga kembang. Jika terdapat banyak lagi lebihan cecair, tambah lagi roti dan rendam sehingga ia benar-benar kembang dan sebati.

Atur kepingan roti di dalam loyang sehingga mampat. Selitkan di tepian roti dengan kismis, selitkan supaya ia tidak timbul. Jika masih ada lebihan cecair, siram di sekeliling roti. Setelah itu taburkan dengan mentega dadu.

Cara Membakar:
Panaskan ketuhar kpd 180 darjah Celsius. Letakkan loyang berisi roti tadi kedalam dulang pembakar. Tuangkan air kedalam dulang pembakar, jangan tuang terlalu penuh, setekat setengah penuh mencukupi. Kemudian masukkan kedalam ketuhar dan bakar selama 30 minit. Setelah membakarnya 30 minit, tutup loyang dengan kertas timah dan bakar lagi selama 30 minit, sehingga ia masak. Perhatikan dulang pembakarnya, jika air nya kurang, tambah lagi.

Jika selepas 1 jam, puddingnya tidak begitu garing di atas, keluarkan kertas timahnya, dan bakar beberapa minit lagi, supaya bahagian atas nya garing sedikit. Setelah puddingnya masak, keluarkan dari ketuhar, dan biarkan ia benar-benar sejuk, baru dipotong.

Pudding ini sesuai dihidangkan sewaktu minum teh petang atau untukpun utk juadah berbuka puasa. Lebihan pudding (jika ada), boleh disimpan di dalam peti sejuk.

Catatan:
Adalah lebih baik jika sewaktu anda menyusun roti yg telah kembang tadi di dalam loyang, selitkan sekali kismis di antara kepingan-kepingan roti tersebut. Ini supaya kismis itu tadi akan kelihatan lebih rata taburannya apabila pudding ini dipotong. Jika anda tunggu sehingga selesai menyusun roti tu, dan baru anda selitkan kismis tersebut, hah...ianya cuma kelihatan pada permukaan pudding saja. Harap maklum.


Quote:
CoretanKu
1.umieaisyah >> itu lah teliti betui empunya resepinye kan...tp mmg sedap mkn sejuk2 tu...
2.<< jeff >> >> tekak kite kate sedap je...
3.jasmeen >> hehehe...kite pon tak gemor manisnye...tp sukatan utk puding nih mmg dah tak manis...
4.kaytieze >> hehehe...kite 1st buat so kena ikut resepi...tp resepi nih mmg tak manis...or maybe ku dah kurangkan gulanya...
5.SL >> puding nih takde kuah...nanti leh pi sekodeng blog akak lak cari yg ade kuah...
6.Kak Lin >> salam kembali...hehehe...kat mesia leh je beli kat kedai...kat sini nak mkn...M.A.L.A.S pon kena buat juga...
7.MaDiHa >> yg nih tak manis sgt...lemak2 je...
8.shariza >> camne ya buat yg kukus...nanti leh try lak...kukus pon sure sedap...
9.rinzura >> alhamdulillah sedap...try ahh...
10.cikwan >> betui tu...
11.boxhousestudio >> kena pekena puding lah jawabnye...
12.zana hassan >> paper cup?wat menarik nih...senang nak mkn...
13.Hajar >> salam kembali...semalam janji dalam mimpi mane leh lupe...pagi2 terus godeh pudingnya...
14.cheftania >> watashiwa genki desu...gomen ne watashiwa nihongo wakarimasen.... ape2 sugoi ne chef stay boleh ckp jepun lg tu...


Saturday, 9-Aug-2008 10:41 Email | Share | | Bookmark
Nasi Dagang Ganu a.k.a Terengganu & Gulai Ikan Tongkol

 
 
Semalam kite masak gulai ikan tongkol,cadang nak buat mkn sarapan hari ni konon...Nak bikin nasi dagang, tp dek lambat rendam berasnye so nasi dagang tu jadik menu lunch n dinner...So pagi ni menu xpress seperti biase...Sup Sayur Oat...Leh ler tahan perut sementara tunggu nasi dagang n acarnye siap...ahaks...

Nih menu sarapan kiterog,resepinye leh tgk kat sini http://shaishah.fotopages.com/?entry=1610806 cuma kali nih kite tambah telur n tukar jenis sayur...



Dan nih menu lunch n dinner kiteorg...





NASI DAGANG TERENGGANU
Sumber: BONDA
Bahannya
3 ulas bawang merah ]
2 inchi halia ] hiriskan
30 gm halba ]
1/2 kg beras biasa kite guna beras siam
1/4 kg beras pulut kite guna beras jepun
1 tin santan pekat
garam secukupnya

Caranya
1. Rendam beras semalaman atau 2 jam
2. Panas air dalam kukusan
3. Kukus seketika beras yg direndam tadi
4. Keluar beras dari kukusan, gaul dengan santan pekat
5. Kukus kembali sehingga beras hampir masak
6. Keluarkan dari kukusan, gaul dengan santan cair yg dicampur garam, halia, bawang merah dan halba.
7. Kukus kembali sehingga masak.


GULAI NASI DAGANG
Sumber: BONDA
Bahannya
2 s/b lada giling
1 ulas bawang putih ]
1 biji bawang besar ]
1 inchi lengkuas ] mesin halus
3/4 inchi halia ]
1/5 inchi kunyit ]
1 1/2 s/b rempah mak @ 2 s/b rempah gulang nasi dagang
1 ekor ikan tongkol saiz sederhana yg direbus bersama asam keping + garam
1 1/2 tin santan pekat
1 s/k kerisik
sedikit gula melaka dan garam secukupnya

Caranya
1. Tumis lada hingga garing
2. Masukkan bahan kisar dan tumis sehingga naik bau
3. Masukkan rempah dan diikuti santan, gula melaka, ikan rebus + air rebusan ikan
4. Kacau rata dan masukkan kerisik
5. Masak sehingga pecah minyak


ACAR MENTAH
Sumber : BONDA
Bahannya
timun ] potong ikut suke,tp kite biase buang sedikit bhgn biji tahan lame sikit
carrot ] potong halus
kobis ] potong halus
lada ] potong halus
sedikit halia ] *dimayam halus
bwg ]*
garam
gula
cuka

Caranya
Gaul semua bahan dalam 1 bekas dan biar seketika sebelum dihidang.Boleh disimpan dalam peti ais.



Quote:
CoretanKu
masabdullah >> thanks sudi singgah fp kite yg tak seberape...sup sayur oat tu sedap bg org yg nak berdiet...kite tak diet pon siap taruk telur tu...
Ana >> hehehe...kadang ikut...kadang main taram je...janji ade rupe...tapi tu ler basic nye...
Kak Lin >> salam kembali...cari akak jgn tak cari...area kg ladang,kg.tanjung n kat pasar pon byk...tp sodap tak sodap tu tengok tempat jugak ler...
kesum >> jemput mai umah ya...kite masakan utk ct...kat sini ikan tongkol org panggil kattsuo kot...
boxhousestudio >> beres...akak nak mai tu caling2 dulu ya...kalu tak bau nasi dagang pon tak dpt...


Thursday, 7-Aug-2008 11:28 Email | Share | | Bookmark
Sambal Daging Petai

 
Tamat ler sudah edisi cuti-cuti jepun 3 hari 2 malam di Toyama...Foto,insyaAllah akan diupdate di N3 http://aqilma.fotopages.com... Ryoko kali nih puas berjalan kaki n naik train yg byk berhenti... Sampai lenguh yg tak terkata...

Jam 2pm sampai di Eki Nagaoka (Sta.Keretapi Nagaoka)...So kiteorg makan tgh ari kat super Ito Yokado,pekena soba n udon lg...Sbnrnye dah naik muak dek 2 hari duk mkn itu je...Tp ape nak buat,itu je yg boleh mkn kat luar sane tu...

Dek nak kejar masa solat kiteorg naik teksi je balik umah,tak sempat nak tunggu bas...Hehehe...Jadik org kaye...Sekali pakcik teksi tu pusing ikut jauh......Alahai tensionnye,jdk org kaye betui...

So dah sampai umah...Solat...Rehat...Terfikir plak ape ler nak masak malam nih...Menu kena xpress coz penat tahap gaban...lenguh tak hilang lagi...So cek esbox jumpe petai...mula nak buat sambal bilis petai...tp bilisnye ku malas beno nak sian(buang kepala) so kite tibai daging slice je...n buat salad...abis citer...sekali bertambah juga nasinye coz dah 2 hari tak jumpe nasi...



Resepi sempoi...cam buat sambal bilis petai cuma ganti ngan daging...so leh sekodeng sane ya...


Quote:
CoretanKu
1.zoffnrina >> thanks sudi singgah fp kite yg tak seberape...2 hari tak mkn nasi...cam 2 mgg lak rasenye...
2.umieaisyah >> ya betui...sesuaikan dgn ape yg ade...
3.KakLin >> belum sampai masa nak masak lah tu...
4.<< jeff >> >> hehehe...hantu petai gak ye bro...kite amik bau je...tak mkn... yg mknnye cik hubby.
5.kesum >> lumrah manusia ct,skrg dah tak rase ape2 dah... rase dia mmg lain sikit...
6.jasmeen >> sedap tp kite tak mkn petai...amik bau je...
7.Ida Isk >> hehehe...akak kite mkn daging je...yg perabis petai tu cik hubby...
8.MaDiHa >> try ahh akak...ade rase lain sikit...
9.cikwan >> salam sabtu...thanks ya...
10.zira >> yup sedap...+ sempoi...msk cili api...wau sedap tu...kite tak leh ler tambah cili api...jwbnye anakku tak mkn ler...
11.mamasya >> masakan paling xpress dikala kepenatan...petai last stok...sini kalu travel tak byk benda boleh mkn...dang kenyang minum air + biskut bekal dulu baru leh dapat mkn...itu ler kalu travel lame sure rindu nak mkn nasi...


Thursday, 7-Aug-2008 06:33 Email | Share | | Bookmark
Award from Kak Lin & SayangSuhana

 
Award lagi...Balik cuti dapat ini...Hehehe...Thanks ya KAK LIN n SAYANGSUHANA...Semoga Ikatan Ukhuwah yg terjalin berpanjangan...Dan sekiranya dipanjangkan umur n murah rezeki kite jumpa di alam realiti ya...InsyaAllah.



Dengan ini,award nih kite cabut 10 undi ya...Jom kite tgk sape yang kenaaaaaa......Cam citer P.Ramlee plak...

1. Akak Hajar >> http://as-hajar.fotopages.com
2. Akak Meen >> http://jasmeen.fotopages.com
3. Akak Jie Jie >> http://juariahhjyunus.fotopages.com
4. Akak Lynn >> http://lynnhassan.fotopages.com
5. Mama Sya >> http://mamasya.fotopages.com
6. MamaFami >> http://mamafami.fotopages.com
7. UmieAisyah >> http://umieaisyah.fotopages.com
8. Shima >> http://shima27.fotopages.com
9. Akak Dayang >> http://dayangkek.blogspot.com
10.Akak Linda >> http://anna3007.fotopages.com


Quote:
CoretanKu
MamaFaMi >> sama2 ma,kite kongsi ape yg kite dapat...
umieaisyah >> sama2...gantung jgn tak gantung...
Hajar >> sama2...
kak jie jie >> masakan harian akak...walau pon simple suke nak tepek gak,buat rujukan akan datang...sama2 kite kongsi ape yg kite dapat.
KakLin >> thanks ya kaklin...lain kali leh kasi lagi...ku gantung lg tinggi dr yg nih...ahaks
Jasmeen >> sama2...sudut pandangan org lain...ade org tgk ketif ikut sini...kite lak tgk ketif ikut sane...hehhee..


[<<  <  3  4  5  6  7  8  9  [10]  11  12  13  14  15  16  17  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net