Want your
own Fotopage?








 
Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 9-Aug-2008 10:41 Email | Share | Bookmark
Nasi Dagang Ganu a.k.a Terengganu & Gulai Ikan Tongkol

 
 
Semalam kite masak gulai ikan tongkol,cadang nak buat mkn sarapan hari ni konon...Nak bikin nasi dagang, tp dek lambat rendam berasnye so nasi dagang tu jadik menu lunch n dinner...So pagi ni menu xpress seperti biase...Sup Sayur Oat...Leh ler tahan perut sementara tunggu nasi dagang n acarnye siap...ahaks...

Nih menu sarapan kiterog,resepinye leh tgk kat sini http://shaishah.fotopages.com/?entry=1610806 cuma kali nih kite tambah telur n tukar jenis sayur...



Dan nih menu lunch n dinner kiteorg...





NASI DAGANG TERENGGANU
Sumber: BONDA
Bahannya
3 ulas bawang merah ]
2 inchi halia ] hiriskan
30 gm halba ]
1/2 kg beras biasa kite guna beras siam
1/4 kg beras pulut kite guna beras jepun
1 tin santan pekat
garam secukupnya

Caranya
1. Rendam beras semalaman atau 2 jam
2. Panas air dalam kukusan
3. Kukus seketika beras yg direndam tadi
4. Keluar beras dari kukusan, gaul dengan santan pekat
5. Kukus kembali sehingga beras hampir masak
6. Keluarkan dari kukusan, gaul dengan santan cair yg dicampur garam, halia, bawang merah dan halba.
7. Kukus kembali sehingga masak.


GULAI NASI DAGANG
Sumber: BONDA
Bahannya
2 s/b lada giling
1 ulas bawang putih ]
1 biji bawang besar ]
1 inchi lengkuas ] mesin halus
3/4 inchi halia ]
1/5 inchi kunyit ]
1 1/2 s/b rempah mak @ 2 s/b rempah gulang nasi dagang
1 ekor ikan tongkol saiz sederhana yg direbus bersama asam keping + garam
1 1/2 tin santan pekat
1 s/k kerisik
sedikit gula melaka dan garam secukupnya

Caranya
1. Tumis lada hingga garing
2. Masukkan bahan kisar dan tumis sehingga naik bau
3. Masukkan rempah dan diikuti santan, gula melaka, ikan rebus + air rebusan ikan
4. Kacau rata dan masukkan kerisik
5. Masak sehingga pecah minyak


ACAR MENTAH
Sumber : BONDA
Bahannya
timun ] potong ikut suke,tp kite biase buang sedikit bhgn biji tahan lame sikit
carrot ] potong halus
kobis ] potong halus
lada ] potong halus
sedikit halia ] *dimayam halus
bwg ]*
garam
gula
cuka

Caranya
Gaul semua bahan dalam 1 bekas dan biar seketika sebelum dihidang.Boleh disimpan dalam peti ais.



Quote:
CoretanKu
masabdullah >> thanks sudi singgah fp kite yg tak seberape...sup sayur oat tu sedap bg org yg nak berdiet...kite tak diet pon siap taruk telur tu...
Ana >> hehehe...kadang ikut...kadang main taram je...janji ade rupe...tapi tu ler basic nye...
Kak Lin >> salam kembali...cari akak jgn tak cari...area kg ladang,kg.tanjung n kat pasar pon byk...tp sodap tak sodap tu tengok tempat jugak ler...
kesum >> jemput mai umah ya...kite masakan utk ct...kat sini ikan tongkol org panggil kattsuo kot...
boxhousestudio >> beres...akak nak mai tu caling2 dulu ya...kalu tak bau nasi dagang pon tak dpt...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net