Want your
own Fotopage?








 
Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 7-Dec-2007 11:10 Email | Share | Bookmark
Laksa Terengganu

versi udon
versi spagetti
bersama kuahnya
Apa tah angin ari nih,nasi tak rase nak makan,si aqil pun gitu...pi periksa peti sejuk,ade ikan saba(adik beradik sebelah datuk ikan kembong) seekor(sama ngan ikan kembong lebih kurang 4 ekor).Apa lagi buat ler laksa Terengganu. Laju je si anak teruna tu makan+ummi dia sekali,walaupun laksanye tak cukup sifat (ulam tak banyak,itu je yg ade dalam peti ais-taugeh n timun...

Biasenye org ganu kite makan ngan laksa beras...tapi kat sini tak ade so bantai je ler udon (laksa gandum) dan kekadang tu spagetti(cam laksa Johor lah plak).



KUAH LAKSA TERENGGANU
Sumber: BONDA
Bahannya
2 s/b lada giling
1 ulas bawang putih ]
1 biji bawang besar ]
1 inchi lengkuas ] mesin halus
3/4 inchi halia ]
1/5 inchi kunyit ]
1 1/2 s/b rempah mak @ 2 s/b rempah laksa @ 2 s/b rempah gulai bunga rose
4 ekor ikan kembong saiz sederhana ] direbus @ dipanggang dan ditumbuk
1 1/2 tin santan pekat
1 s/k kerisik
2 s/b udang kering ] tumbuk
1 keping asam keping
sedikit belacan/kuib bilis(aishah gune kiub bilis coz hubby tak leh mkn belacan)
sedikit gula melaka dan garam secukupnya

Cara
1. Masak santan pekat sehingga pecah minyak
2. Masukkan lada giling dan bahan mesin. Biar sehingga naik bau
3. Masukkan udang kering, gula melaka, asam keping, belacan,ikan dan air secukupnya
4. Biar mendidih dan menjadi pekat
5. Hidang bersama ulam-ulaman, limau nipis, sambal lada(lada giling+sedikit belacan) dan laksa beras.

Bahan Ulaman [hiris halus]
bunga kantan
kacang panjang
taugeh
kubis
timun
daun kemangi/selasih/kesum


Quote:
CoretanKu
kakmOn >> gambar dah tampal,cuma tak cukup sifat,byk bahan2 ulaman takde kat sini...so layan je ler.next time balik ganu, kite buat lagi.
Daalia >> akak...layan je ler gambo yg tak seberape nih..
mamasya >> aishah asal org cbg 3,suami org setiu,cuba ler...tak rugi mencuba...tambah lak bahan2nye lengkap kat sana,kat sini bantai je ape yg ade....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net