Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 9-Dec-2007 08:05 Email | Share | Bookmark
Onigiri

bahan2nye
masuk setengah bekas
taruk tuna
tambah nasi lagi
tekan rapat2
selepas tekan
tekan belakang utk keluarkan
nih rupanye lepas dikeluarkan
balut ngan nouri
Jemput makan..
Hari nih buat sarapan simple je...dah beberapa hari tak lalu nak makan nasi...selain nasi ok je...2-3 hari lepas beras siam dah abis so guna beras jepun je,cadangnye malas nak beli coz lagi 1 week nak balik malaysia...tp semalam pi cari gak kat seberang sane coz makin tak lalu nak makan nasi jadiknye.tp beras jepun nih kalu buat onigiri or sushi laju je...selain tu cam kura2 je makan nasinye.

Masak nasi guna beras siam pun kiteorg campur ngan beras jepun gak coz beras siam sini keras sedikit, n bile tambah air lebih sikit berasnye lak patah2(pecah perut) so kalu campur 2 cwn beras siam,1 cwn beras jepun n airnye 4 cawan,nasinye ala2 kukus gitu...lembut je.

Opss...dah terlebih citer pasal nasi plak...ok kite balik kepada topik asal...ONIGIRI...biase org pro buat gune tangan je,tp kite nih budak baru belajor,ade lak acuannye kat kedai 100yen,ape lagi cam org mengantuk disorong bantal le lagaknye.onigiri nih biasenye jadi bekal kiteorg bile travel mane2.mudah..simple n tak payah banyak bekas...maklum le turun naik train sini ngan org sesak2 sure ade tertinggal kalu lebih muatan...



ONIGIRI TUNA MAYONIS
Sumber: ciplak mane yg dah makan kat kedai
Bahannya
3 cawan beras jepun]
3 cawan air] utk masak nasinya
sedikit garam

1 tin tuna
sedikit lada giling/kisar
sedikit serbuk bawang putih
sedikit lada putih
2 s/b mayonis
nouri secukupnya

Caranya
1. Basuh beras jepun n toskan, masak dengan kuantiti air sama dengan beras.
2. Bila masak,gaul nasi dengan sedikit garam sehingga rata.
3. Panaskan kuali,masukkan tuna n sedikit lada giling gaul rata hingga agak kering,masukkan serbuk bawang putih dan lada putih.Gaul rata.
4. Padam api. Masukkan mayonis n gaul rata.
5. Masukkan nasi ke dalam acuan, sehingga setengah penuh, masukkan tuna dan akhirnya diikuti nasi. Tekan kemas-kemas.
5. Tekan bahagian belakang,keluarkan dan balut ngan nouri.
6. Siap utk dimakan.

psss...
utk intinya boleh diganti ngan salmon hancur,tuna n mayonis sahaja atau ape2 je nak isi,sardin ke... yg atas tu versi tekak kiteorg,nak rase pedas2 sikit...
ade juga yg dibuat tanpa inti...diorg campur semua dalam nasi baru dibentuk2nya,contohnya salmon bersama nouri hancur,nih lagi sempoi buatnye...


Quote:
CoretanKu
mamasya >> kedai 100 yen,cam supermarket biase je...tapi semua barang dalam tu harga 100yen cam kedai rm2 kat malaysia. Barang2 kat sini dari mainan budak2,makanan(biskut2 dari malaysia pun ada),barang keperluan harian,kelengkapan rumah,buku,alat2 bebudak sekolah sampai ke barang nak kasi hadiah...sesetengah barang tu dari china terutama barang mainan bebudak.Kiteorg biasa pi sini dulu baru g supermaket biasa(utk barang keperluan selain barang2 mentah). kalu pi sini tak sah kalu tak lebih dr 30 minit.nak beli 1 benda jadik 10 benda...ade je...
aishah balik raye haji nih,lame sikit nak settle ape2 patut, suami kejap je...dia cuti tak lame. mamasya duk area mane?kite duk wakaf tengah dekat ngan Univ.Mal.Trg.
princessharyati >> silalah cuba resepi yg tak seberape ni...
KakTina >> Waalaikumussalam akak...aishah baru je buat fp nih,teringin nak kumpul resepi2 yg pernah buat & baru cuba dari website,fp n teman2 dari dunia cyber ni...thanks semua.
rinnchan >> lebih kurang nasi kepal ahh...si aqil abis 2 biji.
zanaz >> hehee...onigiri...sarapan paling simple...tp takde beras jepun tak terangkat...kat malaysia ade rasenye mahal sikit kot...try ahh...ade juga org cuba buat ngan beras pulut...jadik onigiri versi malaysia plak nanti...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net