Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 31-May-2008 04:38 Email | Share | Bookmark
Rendang Ayam

nih le hasilnye...
Cuaca hari nih mendung,hujan renyai2...sejuk2 nih teringin plak nak makan rendang...so kite buat je la rendang yg sempoi2...

RENDANG AYAM SEMPOI
Sumber:
Bahannya
1 ekor ayam ] dibersih,dibuang kulit dan dipotong kecil2
1 tin pati santan ] lebih kurang 1 biji kelapa
3 sudu besar kerisik
1-2 helai daun kunyit ] dimayam
2-3 helai daun limau purut
3 sudu lada giling
10 biji bawang merah ]*
5 ulas bawang putih ]*
5 batang serai ]* dimesin halus
3 inchi halia ]*
1 inchi lengkuas ]*
1 inchi kunyit hidup ]*
7-8 biji cili api(bergantung,kalu nak pedas lagi...+ je) ]*
1 kpg asam keping
garam secukupnya

Caranya
1. Masuk ayam dan kesemua bahan-bahan ke dalam kuali atau periuk dan gaul rata, hidupkan api.
2. Masak sehingga ayam masak n pecah minyak. Gaul sesekali.
3. Rasakan garamnya dan biar kuah menjadi pekat.
4. Siap utk dihidang.


Quote:
CoretanKu
Ana >> Buat ler... simple je...
mamasya >> sila2 jamu mata tu... nanti kite pas2 baunye...
chepah >> jemput makan.
kakmOn >> salam kakmOn,kite waras aja... makanan biase2 je kakmOn,makanan org perantauan...
umieaisyah >> salam ukhuwah,nama kite beza dekat Y ngan H je...sebut same je..
jasmeen >> sesekali teringin nak makan...coklat tu aishah kacau dlm bekas yg bwhnye ade air panas je n taruk butter sikit.
Dayang Santubong >> yup...sedap n buat kite yg ade penyakit tak berape rajin nih lagi ler...main campak2 je.
Ah Mat Gebu >> semua sedap je sejuk2 tu...kite buat byk esoknya sambung ngan nasi tomato plak...
ummi >> boleh no halnye...bak sini mangkuk tingkatnye.
misliha >> pada aishah sempoi ahh coz semua kisar n masuk je dalam kuali tu...yg lain tu ikut sedap campak je...janji mudah n tak byk kerenah .
MamaFami >> hehehe...memang rendang sedap dimkn ngan byk benda...mamanye rendang sure lagi best coz biase org yg suke mkn rendang nih dia tau rase rendang yg terbaik camne kan...?
ida isk >> takpe akak kite pos baunye...sempat sampai idak tak tau ler...kalu ngan kapal laut mau sebulan++ baru sampai...sori gurau je..
RinnChan >> memang semua rendang best...tp kalu dah sampai angin malas tu cakap sempoi pon,tak jadik2 juga...nih buat pon sbb terasa nak mkn,mase balik baru nih tak mau lah plak mkn nye...cam akak ckp tu,aishah sokong 100% duk perantauan nih tibai je ape yg ade...bab ikan tu no komen sini semua fresh...kalu tak fresh pon separuh harga...kalu buat kuah laksa lak sure tak pernah buat sikit ler...biase buat utk 60-70 org.laksanye plak pakai udon.
shariza >> nih yg buat terharu nih...raye ku jauh diperantauan...
srsfeqah >> salam ukhuwah...tq sudi jenguk sini...rendang tu time raye takde plak kite merendang nye...
jun >> salam kak jun...buat jangan tak buat...
MaDiHa >> Hehehee...aishah skrg memang ade kat jepun nih...ikan suzuki tu adik beradik ikan siakap,rase pon sejibik....baru nih balik cuti lame skit so kebetulan sensei kite tu buat kelas ape lagi,kena pi tak pi rugi coz aishah ni memang zero betul2 bab2 kek n deko nih...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net