Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 7-Jun-2008 12:42 Email | Share | Bookmark
Kuih Pa

digoreng dgn telur
sblm digoreng pun boleh dimkn terus
intinya
adunan kulit
taruk dlm kuali cam ni
lepas ditelingkup
taruk inti dan lipat
Kuih nih family kite panggil kuih pa,sesetengah org kat Terengganu tak tau ape tu kuih pa...so tak sure kuih nih asal mane....yg pasti sejak kecik2 lagi mak kite selalu buat...maybe sesetengah org ade panggil muktabak mini kot...So nih ler jadik sarapan pagi minggu kami... bhn nih kite agak2 je coz mase buat terlupa nak sukat.

KUIH PA
Sumber : BONDA
Bahan utk inti
1/4 kg daging lembu ] direbus dengan sedikit air
2 labu bwg besar ] dipotong dadu
2 sudu kicap
2 sudu serbuk lada hitam (nak pedas leh tambah lagi)
garam secukupnya

Caranya
1. Rebus daging sehingga empuk. Keluarkan daging dan potong dadu,simpan air rebusannya.
2. Tumis 1/4 bwg yg didadu tadi hingg naik bau.
3. Masukkan daging, kicap dan lada hitam. Masak seketika.
4. Masukkan air rebusan tadi.Biar agak kering.
5. Kemudian masukkan baki bwg dadu tadi. Masak sehingga bwg agak layu. Rasa garamnya. Siap.

Bahan utk kulit
1/2 kg gandum
1 biji telur saiz S
air secukupnya
secubit garam

Caranya
1. Masukkan telur,garam,gandum dan air ke dalam blender. Kisar semua hingga sebati.
2. Keluarkan kacau sehingga adunan tak terlalu pekat n tak terlalu cair. Sekiranya perlu tambah air,tambah n kacau sebati.
3. Taruk sedikit minyak pada kuali dan keringkan
4. Panaskan kuali,taruk adunan 1 senduk dan diratakan. Biar permukaannya mengelembung baru ditelingkut atas bekas yg ditaruk tisu(supaya tak melekat).
5. Taruk inti dan lipat
6. Ulang langkah 4 -5 sehingga adunan habis.
7. Boleh dimakan terus masa panas2 atau boleh dicelup dalam telur dan digoreng.


*** Biase mak kite suke buat stok dlm peti,taruk kat beku,tamu datang tinggal goreng je...kat sini siap je suke agih kat teman2. jarang sgt jadik stok.

Quote:
CoretanKu
MamaFami >> entah ler mama,kite tau name nih pon sbb family kite ckp camtu...maybe kot name dia kuih dadar or maybe muktabak mini...conpiusss den...
tokjanggut >> jemput makan tok.
MaDiHa >> agaknye ler kan...lain daerah lain org panggil kot.
mamasya >> family kite je panggil kuih pa...muktabak mini pun biase gak dengar...biase tu,jumpe kat kedai taruk inti kari kentang je.
cheftania >> ala akak tania,kite buat sempoi je,taruk ape yg ade kat sini...adat perantauan,kalu nak banding ngan kedai rasenye tak sampai tahap tu kot...hehehe...nak cuba rase yg aishah nye leh juga,nanti leh komen...8-)8-)


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net