Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 7-Jun-2008 13:43 Email | Share | Bookmark
Ayam Masak Serai

Ayam Masak Serai
Asalnye menu nih utk lunch tp jdk menu dinner...tgh hari kiterog kuar g jejalan sesambil mkn kat luar...udon n tendon.nanti kite le kalu kite g mkn kite amik gambo td terlupa bw kamera.

Resepi asal maklang,tapi nih copy n paste dari FP mamasya kesnya malas menaip. Thanks ya mamasya n maklang,sodappppp...

AYAM MASAK SERAI
Sumber : FP mamasya asal resepi Mak Lang
Bahannya
1 ekor ayam dipotong kecil2 ( sebesar 2inci x 2 inci) dan dibersihkan
6 batang serai dititik sehingga pecah bawahnya ( sekiranya tidak pecah bawahnya, rasa serai itu kurang dan serai lambat kering)
2 keping asam gelugor
Garam dan kunyit

Bahan untuk di kisar
6 biji bawang merah
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
20 tangkai lada kering dibunag biji dan direbus

Caranya
1. Ayam di lumur dengan garam dan kunyit dan digoreng separuh masak
2. Angkat ayam dan toskan minyaknya
3. Tumiskan bahan2 yang telah dimesin sehingga agak garing
4. Masukkan ayam yang telah digoreng separuh masak tadi bersama asam gelugor dan goreng lagi sehingga serai kering.
5. Sekiranya serai belum cukup kering dan tidak naik minyak, ini menunjukkan bahawa ayam serai masih belum siap untuk di makan.
6. Angkatkan semuanya dan boleh dimakan dengan nasi putih panas2 atau dengan nasi impit. Hidangan ini juga sesuai untuk makan di Hari Raya.


Quote:
CoretanKu
umieaisyah >> takde ler byk, menu peram tu...sehari 2 baru dpt update...
Jasmeen >> best,try ahh...
Mama Ilman >> pandang je ke kak? cuba ahh...
Dayang Santubong >> betul tu akak,resepi2 yg cepat,mudah n menyelerakan so resepi2 camni patut ditest...
hajar >> salam akak,resepi ayam nih memang best n simple.
<< jeff >> >> silakan...bila2 masa aje.
MaDiHa >> iye lah kot...lompat punya lompat resepinye.
jun >> sila akak... bawak piring sendiri.
cek de sam >> salam...tul tu akak, memang sedap.
ida isk >> iye lah kot...pada pengemar ayam kan....masak ape pon sodap...hatta panggang kosong cicah air asam sekali pon.
mamasya >> sini serai ade jual tp bekunye...tp ok ahh dr takde langsung...cdg nak bw ari tu tak muat beg.. nak sorok2...sempat bwk lengkuas je...hehehe....n cilok daun kesum,alhamdullah dah elok tumbuh tu.
zanaz >> akak,ilmu aishah ciput je...baru berguru ngan sorang sensei,itu pon kejap je...rase cam nak join lagi tp ape kan daya kite jauh di sini...cuma aishah nih kurang confident nak buat biz.takat makan tu ok ler...tapi aishah kagum ngan akak tau.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net