Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 2-Jul-2008 10:42 Email | Share | Bookmark
Nasi Air

 
 
Asal tu nasi nih,nasi impik...disebabkan nasi impit tu tak mengeras dgn baik so kite jadikan bubur...nasi impit kite wat lain,mase tu gak ahaks...so jadik ler menu hari nih nasi air...Best juge lama2 sekali pekena nasi air nih...tak bercadang nak buat pon....ahaks...

NASI AIR
Sumber : -
Bahan Sup
1/2 kg ayam
1-2 inci halia ]dipotong atau diketuk
1 sudu kecil rempah bonda/2 ketul kuib sup punjut
2 biji bwg merah ] dimayam halus
1 inci kulit kayu manis
3 biji pelaga
4 kuntum cengkih
Garam secukupnya

Caranya
1.bersihkan ayam,potong besar2 dan direbus bersama dengan halia dan garam.
2.bile ayam masak,tos ayam dan simpan air rebusannya utk dijadikan sup.
3.tumis bwg bersama cengkin n buah pelaga hingga naik bau,padam api
4.tuang tumisan bwg ke dalam air rebusan tadi,hidupkan api biar mendidih,masukkan rempah atau kiub sup punjut.siap

Bahan lain
bubur secukupnya
ayam yg ditos tadi dicarik2kan
bilis goreng
taugeh celur
telur masin ] tak sempat jeruk pun telurnye,kite tibai telur rebus
daun sup ] tak sempat beli
tauhu goreng ] dipotong kecil2
kicap pedas (cili padi dipotong halus,tuang kicap n sedikit limau nipis)

Cara hidang
Taruk semua bahan lain didalam mangkuk,n siram ngan sup,siap utk dingap...


Quote:
CoretanKu
sahar+zabar=wani&mimi >> telur masinnye tak sempat nak buat.. darurat gune telur rebus je.
shima >> kicap tu wajib ade.
umieaisyah >> buat jgn tak buat...senang je tu tp kite nih pon kalu tak kerana nasi impit tak jadik tu sure tak terbuat lagi.
mamasya >> silakan ma masakan biase2 jer...menu harian,petai beku ade jual kat sini,nak bwk ari tu tak teringat...kuah kacang tu nak cuba yg guna sukatan,coz biase main agak2 je tp memang best gak ler...ade kelainan sikit,kek coklat silap teknik tak sedap juga...yg menyedapkan tu topping kat atas tu... pasal nasi air tu last minute nye idea...nak buat membazir.menangis nasi tu nanti.
jasmeen >> pecal kite tak biase,camne ekk rupenye? ahaks...pernah dengar...maybe pernah mkn...aishah taruk daun limau je,bau wangi...dulu pernah buat yg taruk daun limau n kencur,ade kawan indonesia ajor...sbb rase kuah kacang diorg tu ala2 kuah kacang satey kajang jer...so nuntut ler sekali ari tu sblm dia balik negara.
cak >> yup...bubur nasi makan ngan sup.
boxhousestudio >> tak tau ler plak nih hidangan kelantan or terengganu,yg kite tau,ms kat terengganu dulu2 sblm tau masak selalu pi beli kat pasar malam or kedai mee sup.
Ana >> tu antara yg wajib ade...takde ikan bilis tawar ler nasi air itewww...rajin kak ana pi menuntut tu...nanti tunjuk ah step camne leh kite belajo ngan alam maya nih...
Kak Leen >> Cuba ahh akak...sesekali tukar selera.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net