Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 16-Jul-2008 14:59 Email | Share | Bookmark
Ikan Aji Masak Lemak Rebung

 
Hohohohooo....masak lemak rebung kite ari nih...duk jelajah FP n Blog ramai kengkawan duk wat masakan guna rebung n hubby kakgno kate rase rebung jepun nih lain dr yg mesianye...yg sininye manis...nak kate terliur idop ler jugak...dah lama tak mkn je...dop silap mase kecik2 dulu ade ler mknnye...skrg dah lupe camne rase n nak buat pon tak tau camne dan nih antara masakan hubby kite suke mkn...ahaks...(Hayat kite kawin nih baru masak rebung utk hubby kite tu...) so kite masak nih main tibai je coz dop sempat nak g copy mane2 resepi...mula tu nak buat ngan ayam... sekali tgk kite nye ikan aji byk stok so tibai je ler...so lepas solat zohor kite pi ronda jusco...beli rebung yg dah siap,cuma balik potong je nipis2....balik je terus masak...main taruk2 jer...sukatan main agak2 je,rasenya alhamdulillah sodappppppp....



so nih adelah antara bhnnye...

IKAN AJI MASAK REBUNG
Sumber :-
Bahannya
1 ekor ikan aji ] dipotong 4 dan beratnya dlm 1 kg kot
3 ulas bwg merah ]*
1 ulas bwg putih ]*
2 cm kunyit hidup ]*kisar
1 hiris lengkuas ]*
1 hiris halia ]*
4 biji cili padi ]*
1 tin santan pekat
2 btg serai ] dititik
2 kpg asam kpg
300 gm rebung ] dipotong nipis
garam

Caranya
1. campur semua dlm periuk...kacau sehingga mendidih.
2. rase garamnya,siap.

pss...xpress kan...ahaks .


Quote:
CoretanKu
<< jeff >> >> pada yg suke tu memang syok ler...kite tak mkn perut...cik hubby suke juga...kalu pi makan mee sup sure pesan siang2 jgn taruk perut...
srsfeqah >> good idea...lain kalu leh wat gak...maklum ler kite tak arif sangat pasal2 rebung nih...
Linda >> ahaks...masakan harian akak...tepek kat sini next time leh rujuk...mane ler tau kan...anak teruna ku mau masaknye nanti...ahaks.tu main tibai je coz nak perabis stok dlm esbox...kite gune saiz beso tu...
jasmeen >> terlepas pandang,main taip je... dah baiki tu....ahaks... rebung sini takde bau ler akak...nak gak tau bau dia mase beli ari tu...takde plak... so tak tau ler kite bau dia camne... ikan tu saiz yg beso saiz cam ikan aya kite...saje beli beso ari tu coz yg segar... ...dah beli, tak tau lak nak wat ape, tu yg jdk menu ngan rebung...
cikwan >> sedap juga...masak lemak tu jadik best lak ade rebung... yg jepun nye ler...yg mesia nye kata org baunya kuat...sini dah 33 darjah dah...tak lame lagi 39 darjah ler nih...
boxhousestudio >> hubby kite tak pernah masak,masakan kampung...semua duk masak masakan Itali tak pun jepunnye...
shima >> sesekali leh ler...tak leh selalu kolestrol tinggi tuuuu.. .


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net