Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 18-Jul-2008 11:36 Email | Share | Bookmark
Daging Masak Hitam

 
Masa mula2 nak mengodeh fotopages nih,fotopages kakliza ler merupakan fotopages yg pertama kite jenguk n try resepi...byk juga ler...sampai hubby kite tlg print semua resepi kakliza...ahaks....ade 2 fail beso tu... nak galakkan isterinye memasak... Alhamdulillah syukur pd Nya...byk benda boleh belajo...leh berXperiment...lagi2 lak jadik golongan perantauan nih...semua benda nak makan, nak kena try...duk kat Mesia sure hubby pi beli yg siap je...

Jutaan Terima Kasih Buat Kak Liza ya...Byk Ilmu yg Dikongsi tu... Arigatougozaimasu......

Ok kite berbalik kisah daging masak hitam nih... kite terliur nengok masakan kakliza nye jugak lah nih n tgk bhn semua ade so menjadik ler menu tgh hari ni + bayam goreng budu(pon resepi kakliza)...



DAGING MASAK HITAM
Sumber : Hanieliza FP
Bahannya
500 gm daging [dipotong nipis]
1 s/b serbuk jintan manis ]
1 s/k serbuk jintan putih ] bancuh dgn air rebusan *kite bancuh ngan air biase je
4 s/b minyak masak
5 s/b kicap pekat
1/2 cawan jus asam jawa

Bahan Mesin
15 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 sm halia
15 tangkai cili kering

Caranya
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin dan jintan yg dibancuhkan hingga wangi.
3. Masukkan daging dan sedikit air. Biarkan sehingga lembut.
4. Bila sudah lembut masukkan kicap.
5. Masakkan sehingga pekat dan naik minyak. Rasakan garamnya.
6. Bila telah masak boleh hidangkan.


Quote:
CoretanKu
kakliza >> ape je name daun yg warna hijau tu kite tibai je kakliza...kes terliur sesangat...pasal bab mkn hari tu balik mesia kat 1/2 thn takde ler beria2 makannye...dah sampai balik sini semua nak makan...atuiiiii laaaaaa...
shima >> citer bab budu nak pecah perut...kes nye budu tu kite pos...pos kapal lak tu...mase tu ade 12 botol semua,saiz kecik...memang saje beli yg kecik coz kalu pecah,tak pecah semua...nak jdk kesah,pecah kat perlabuhan kobe...tersangkut kat sane 1 mgg ingat kompen dah tak selamat mai dah...sekali sampai juga,diorg siap cuci botol yg pecah n kasi kotak baru lagi...yg ngato plak 2 org tu...(so gini ler lbh kurang dlm bhs kite)

org pej pos : cuba check brg mane yg pecah
hubby : (ingat malas nak bukak kotak dpn diorg,tp duk tunggu jugak, so bukak je ler)
yg ini kot (botol budu yg org kat kobe dah basuh bersih)
org pej pos : boleh buat tuntutan
hubby : takpe lah
org pej pos : (duk tunggu lg depan pintu)
hubby : takpe harga dalm 10 yen je...(kena kelentong)

so lepas sain ape2 patut baru lah diorg blahhhhh...penangan budu nye pasal... selamat ler lagi 11 botol tu...
cinta(ct) >> try jgn tak try...sedappppp...
mamasya >> hehehe...kire kite org first ahh cuba ekk,yatta...hehehe...botol tu memang berkilat betui dia cuci,kalu botol tak pecah ok gak nih botol pecah tu...tabik ahh diorg nih...siap ganti kotak n mintak maaf lagi tu...
dayang santubong >> boleh2 bak sini mangkuk tingkat...
lee lin >> same ler kite,kalu yg berjele2 tu, ampun jadik KIV le jwbnye... entah bile nak cuba...
srsfeqah >> cuba jgn tak cuba...tak rugi tau...
MamaLeen / Kak Leen >> salam kakleen...so skrg dah jdk penggemar budu ler... kite pon ade satu kisah lg pasal makan sambal belacan,sblh hubby tak mkn sambal belacan, diorg sambal lada/sambal asam je...so nak jdk kisahnye masa wat majlis aqiqah aqil,adik bongsu kite amik sambal lada tu sampai 2 senduk tu..kite dah kasi klu, dia tak nak dengar, leh plak dia kata sedap byk2 nih... sekali tu adik tak sentuh pon... cam sama je ngan kisah kakleen cuma beza nye nih kes sambal belacan.
ruhil >> silakan...
Pemancing Ikan >> sblh pantai timur aiskrim nih biase je...dari kecik dah pernah jumpe...nanti leh cuba...sodapppppp....tgh2 suhu dunia duk naik nih...
Ana >> baru 1 st buat kak ana...ubah selera...sesekali...
shima >> rugi tu seludop botol kecik...kite dulu bwk 2 botol saiz gamat tu...yg lebih tu pos... sian lak kena catu...mai sini kite kasi 1-2 botol.... byk lg tu...dah ade dpn mate tak de ler beria sgt nak mknnye...sesekali buat umpan tekak...time tak lalu segala mak nenek lauk...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net