Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 9-Aug-2008 13:40 Email | Share | Bookmark
Puding Roti & Mentega

 
 
Resepi nih kite cilop kat blog Bro Rozzan,kite buat setengah adunan coz ftime takut tak jadik... So resepinye kite copy n paste je... Ampun ya empunya resepi... Tak rajin nak menaip ni... Ape2 pon thanks ya Bro...resepi yg nyum yum nih...





PUDING ROTI & MENTEGA
Sumber : Bro Rozzan
Bahan-Bahan
300 ml susu sejat (evaporated milk)
400 ml susu kotak (fresh milk)
7 butir telur
90 gram gula
1 sudu besar madu
1 sudu besar esen vanilla
½ cawan kismis (atau lebih-ikut suka) nih kite ganti ngan choc cip coz kismis kite tu beso beno
90 gram mentega beku di potong dadu kecil
secubit garam
2 bantal (saiz sederhana) roti Perancis (dihiris) kite guna roti biase je
loyang pembakar (saiz 10" x 7") (dialas dgn kertas tracing & gris sekeliling dengan mentega) dulang pembakar yang dalam sedikit dan lebih luas/besar dari loyang pembakar

Cara:
Pukul susu, telur, gula, madu, vanilla dan garam dalam besen yang agak besar. Rendam semua kepingan roti sehingga kembang. Jika terdapat banyak lagi lebihan cecair, tambah lagi roti dan rendam sehingga ia benar-benar kembang dan sebati.

Atur kepingan roti di dalam loyang sehingga mampat. Selitkan di tepian roti dengan kismis, selitkan supaya ia tidak timbul. Jika masih ada lebihan cecair, siram di sekeliling roti. Setelah itu taburkan dengan mentega dadu.

Cara Membakar:
Panaskan ketuhar kpd 180 darjah Celsius. Letakkan loyang berisi roti tadi kedalam dulang pembakar. Tuangkan air kedalam dulang pembakar, jangan tuang terlalu penuh, setekat setengah penuh mencukupi. Kemudian masukkan kedalam ketuhar dan bakar selama 30 minit. Setelah membakarnya 30 minit, tutup loyang dengan kertas timah dan bakar lagi selama 30 minit, sehingga ia masak. Perhatikan dulang pembakarnya, jika air nya kurang, tambah lagi.

Jika selepas 1 jam, puddingnya tidak begitu garing di atas, keluarkan kertas timahnya, dan bakar beberapa minit lagi, supaya bahagian atas nya garing sedikit. Setelah puddingnya masak, keluarkan dari ketuhar, dan biarkan ia benar-benar sejuk, baru dipotong.

Pudding ini sesuai dihidangkan sewaktu minum teh petang atau untukpun utk juadah berbuka puasa. Lebihan pudding (jika ada), boleh disimpan di dalam peti sejuk.

Catatan:
Adalah lebih baik jika sewaktu anda menyusun roti yg telah kembang tadi di dalam loyang, selitkan sekali kismis di antara kepingan-kepingan roti tersebut. Ini supaya kismis itu tadi akan kelihatan lebih rata taburannya apabila pudding ini dipotong. Jika anda tunggu sehingga selesai menyusun roti tu, dan baru anda selitkan kismis tersebut, hah...ianya cuma kelihatan pada permukaan pudding saja. Harap maklum.


Quote:
CoretanKu
1.umieaisyah >> itu lah teliti betui empunya resepinye kan...tp mmg sedap mkn sejuk2 tu...
2.<< jeff >> >> tekak kite kate sedap je...
3.jasmeen >> hehehe...kite pon tak gemor manisnye...tp sukatan utk puding nih mmg dah tak manis...
4.kaytieze >> hehehe...kite 1st buat so kena ikut resepi...tp resepi nih mmg tak manis...or maybe ku dah kurangkan gulanya...
5.SL >> puding nih takde kuah...nanti leh pi sekodeng blog akak lak cari yg ade kuah...
6.Kak Lin >> salam kembali...hehehe...kat mesia leh je beli kat kedai...kat sini nak mkn...M.A.L.A.S pon kena buat juga...
7.MaDiHa >> yg nih tak manis sgt...lemak2 je...
8.shariza >> camne ya buat yg kukus...nanti leh try lak...kukus pon sure sedap...
9.rinzura >> alhamdulillah sedap...try ahh...
10.cikwan >> betui tu...
11.boxhousestudio >> kena pekena puding lah jawabnye...
12.zana hassan >> paper cup?wat menarik nih...senang nak mkn...
13.Hajar >> salam kembali...semalam janji dalam mimpi mane leh lupe...pagi2 terus godeh pudingnya...
14.cheftania >> watashiwa genki desu...gomen ne watashiwa nihongo wakarimasen.... ape2 sugoi ne chef stay boleh ckp jepun lg tu...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net