Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 3-Sep-2008 11:10 Email | Share | Bookmark
Kueh Cara Berlauk

Quote:
Salam 3 Ramadhan...
Hari nih kite cuba bikin kuah cara dek terliur nengok kat fp Akak Shariza
Duk kat Malaysia br ni tak de lak nak makannye...
Tapi kite ubah sikit jdk cara berlauk...
Pastu dek acuannye taraaaaaakk...kite tibai gune acuan takoyaki...
So dapat ler rupenye yg macam parabola tu...
Jadik ler...dr takde rupe langsung...

Resepinye kite C&P je...

KUEH CARA BERLAUK
Sumber : Akak Shariza
Bahannya
2 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan santan cair
1 cawan air secukupnya ( tuang sket2..tak abih pon takpa)
sedikit garam
sedikit minyak utk melengser acuan
gula secukup rasa
Pes pandan/ pewarna hijau - jika perlu (takde)

Cara2 Bonda (kalau nak ikut, ikut la ya.. ni cara malas tapi cepat!)
1.Masukkan santan dlm blender, masukkan tepung dan garam. Blend sekejap.. kalau tgk adunan masih pekat, tambah air sikit demi sikit hingga bancuhan tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat.
2.Letak acuan kuih cara di atas dapur gas, lengserkan acuan dgn minyak masak, bila dah panas tuang sesudu adunan ke dalamnya, dan masukkan setengah sudu kecil gula.
3.Tutup acuan kuih cara dgn tudung periuk sekitar 2 - 3 minit. Cungkil kuih cara yg telah masak dari acuan dengan menggunakan garfu. Tangkup kuih cara dan hidangkan.

Step 2&3 kite gune acuan takoyaki,taruk adunan biar seketika baru masuk tuna pedas,dah kering sikit kite pusing & biar seketika.




Doumo Arigatougozaimasu,
Aishah
http://shaishah.fotopages.com
http://aqilma.fotopages.com


Quote:
CoretanKu
Bungalawang >> mcm tu ler rupenye...bile gune acuan takoyaki....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net