Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 17-Sep-2008 14:09 Email | Share | Bookmark
Menu 17 Ramadhan

Quote:
Salam 17 Ramadhan
Menu hari nih sempoi je...
Tp menu yg paling teringin nak makan adalah sambal bilis tempe...
Nak buat tak rajin tempe tu,lg lak takde bhnnye...
So mase pi umah teman Indonesia yg baru 2 mgg bersalin baby girl,
ada lah tercakap2 ngan teman m'sia yg bukak kedai halal kat area Nagaoka nih...
Dia ckp ade jual tempe...
Seronok tak terkate ler...
Balik je dr umah teman tu,terus ajak hubby pi kedai dia...
Banyak betui dah brg dia sekarang...
Semoga bertambah maju lah hendaknya ya...
Yukkk...kite jamu mate tgk ape yg dimasak ari nih...
Simple n versi xpress,coz balik dr kedai dlm kul 4.15pm...
Ada masa 1 jam 30 minit nak godeh semua tu...
Sblm waktu berbuka pose...

::Set ari nih...


::Sambal Tumis Bilis Tempe
Menu nih teringin sesangat nak mkn dek tak puas makan kat umah kak zatidhati ari tu...
Adiknye masak sedap ooooo...
Tapi step n bhn dah tak ingat dahh...so main taram je...kurang ummmpp banding yg asal...


SAMBAL TUMIS BILIS TEMPE
Sumber : Sdn. Bhd & ilham ida a.k.a adik kakzatidhati
Bahannya
1 mangkuk bilis [kite gune bilis kecik,dek kesuntukan masa nak asing kepalanya]
tempe
kacang tanah [kite gune kacang parang or ape ekk kacang yg dah siap tu]
2 s/b lada kisar [kitenye pedas]
2 s/b bwg kisar
2 cm gula melaka a.k.a nisan
minyak untuk menumis
garam secukupnya [hati2 bilis dah masin]

Caranya
1.Bilis dibasuh,ditos,digoreng n angkat,ketepikan.
2.Guna minyak yg sama,goreng tempe yg dipotong kecik2 hingga garing, angkat dan ketepikan.
3.Guna minyak yg sama,goreng kacang hingga masak,angkat n ketepikan
4.Tumis lada hingga garing, guna minyak yg sama,kemudian masukkan bawang.
5.Goreng semua hingga garing.masuk nisan dan garam.goreng hingga nisan hancur.
6.Padam api,biar sejuk.
7.Bila dah sejuk gaul bilis,tempe dan kacang bersama rempah tadi. Siap


::Sayur Lemak Kacang Panjang Petai
Sayur nih ade kisahnye...sejak kawin baru kite buat stail ni...taruk keropok keping, sblm nih biase amik isi ikan je...
Tips nih cik hubby biase buat mase duk merantau zaman study dulu2...Senang n mudah utk dijadikkan pemanisnya...
& kite nih darat bebenor rasenye coz ade sesetengah org biase ler guna keropok keping sbgai pemanis,nak2 zaman dulunye musim tengkujuh...ikan tarak...so keropok ler jadik gantinye...


SAYUR LEMAK KACANG PANJANG PETAI
Sumber : Sdn. Bhd.
Bahannya
kacang panjang [potong 2 cm]
lada besar [belah 2]
1 ulas bwg merah [darurat bwg besar po jalan]
petai
keropok keping
1 kpg asam keping
sedikit garam [jgn byk sgt kdg keropok tu dah masin]
3/4 tin santan pekat
sedikit air

Caranya
Masuk semua dlm periuk,masak sehingga mendidih.
Sentiasa kacau supaya santan tak berketul.Siap.


::Sambal Tumis Ikan Aji


SELAMAT MENJALANI IBADAT PUASA
Doumo Arigatougozaimasu,

Aishah + Ariffin = Aqil
http://shaishah.fotopages.com
http://aqilma.fotopages.com


Quote:
CoretanKu
1.zaiy >> sini petai frozen...lain2 serai,lengkuas daun limau n seangkatannye byk yg frozen kat sini.
2.misliha >> sambal bilis tu fav. kite...kena ngan nasi panas2 mmg tak pandang kiri kanan dah...
3.cikwan >> susah nak ulas nih....
4.cikwan >> takde ler brg2 fresh...brg frozen semua...tp byk gak ler benda yg pyh nak cari ade...
5.Linda >> mane aci kaklinda je leh mkn...kite pon duk terliur akaknye ler...tp bilis tu yg jadk senaman mulut...tak garing mase goreng...tu le nak cepat sesangat...
6.Phalinn >> org dulu2 mmg suke masak sayur lemak...skrg je org duk fikir 10 kali kalu nak masaknye...kolestrol...
7.shima >> ade kebun buat sale kat depan Univ.tiap2 hari isnin dan khamis...ape lagi,sampai waktu mmg kena singgah itu punya tempat ma......mane leh miss kcg botol nih...cicah ngan budu tu semesti daaahhh...
8.wanzee{/i] >> salam kembali...juadah biase2 je...tempe tu ade kedai yg org mesia bukak kat nagaoka nih...leh tgk kat web diorg di http://www.halalhouse.net
[i]9.<< jeff >>
>> betui kate bro tu...masak byk2 mmg tak abisnye...
10.ieda pahang >> salam aidilfitri jua buat akak sekeluarga...sambal bilis tu mmg sodap...tapi org batuk jgn diusik...
11.ieda pahang >> iye ke...skrg duk pahang ekk..kite asal trg maybe dah balik nanti duk pekan,pahang.
12.jasmeen >> heheheee...sesekali pekena sambal bilis ketagih...org dah biase ke PaRam mmg dah jemu...org yg tak pi PaRam 3 tahun nih cam tak senang duduk org duk sebut2...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net