Aishah's FotoPage

By: uMMi aQiL

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 26-Sep-2008 06:30 Email | Share | Bookmark
Menu 20-27 Ramadhan

Quote:
Salam 27 Ramadhan
Sayunya rasa di hati...
Ramadhan sudah sampai penghujungnya...
Moga segala amalan kite diterimaNYA.amin.

Dah lama rasenya N3 juadah berbuka n bersahur tak diupdate...
Al-Maklum ler kite terima dugaan...
Otak komputer kite masuk ICU dan disahkan tak dapat diselamatkan...
Haru betui...byk benda yg tak sempat kite klon kan...
Huhuhuhuu...paling kite sayang,resepi rempah bonda...
Yg tak sempat kite upload...cdgn nak tunggu buat sendiri...
Sekali terlupe nak backup...adehhh...
Yg lenlain tak terpikir lg ape yg tersimpan...
Dan malas nak pikir kan haru biru...
Cobaan...redha je ler...
Dan semalam hubby kite belikan otak barunye,
So far,alhamdulillah dah fungsi ngan baik...
Mekasih ya...cayang abg...

So N3 kali nih kite kumpul semua menu utk 3-4 ari nih...
Yukkk...layan gambo ye....

::Kari Ayam Rempah Segera... Hari mood kuren...
So menu sesempoi yg ade...n ulam kacang botol...


::Daging Masak Merah... Hari wat menu nih,pun ulam kacang botol....
Gian bebeno ngan kacang botolnya
Resepinya ada kat link sebelah ya...
Cuma kali nih wat versi kering sikit...


::Pulut Lepa a.k.a Pulut Panggang... Nih projek 2 hari berturut...
Kite wat 1/2 kilo je beras mochi a.k.a beras pulut jepun...
Pastu,inti byk lak lebih so esoknye ajak akak yang duk blok sebelah buat...
Buat dlm 1 kg, leh ler agih2 kat jiran m'sia,merase ler pulut lepa perantauan...
Pulut lepa nih dah lame KIV dek cam2 alasan...sekali dah buat ketagih lak...
Mekasih ya kak Ma DiHa, tunjuk step by step...
1st buat jdk gemuk2 gitu,makan seketui dah tersadai...ahaks...
Dah ler tu,kuren garing dek panggang atas kuali...
Nak cepatnye pasal ler nih...


INTI PULUT LEPA
Sumber: Akak Ma DiHa FP **kite C&P je ya...
Bahan2
1 kg ikan selayang / ikan uji rashid / ikan kembung [kite gune ikan saba 2 ekor]
1 sudu kecil garam & 4 keping asam keping (untuk merebus ikan)
½ biji kelapa (ambil santan pekat anggaran 2 cawan)
6 ulas bawang merah ~ dimayang halus
1 inci halia ~ dihiris memanjang halus
1 sudu kecil halba
garam & gula secukup rasa
serbuk perasa jika suka

Cara Menyediakan Inti
1. Rebus ikan dengan garam, asam keping & sedikit air.
2. Sejukkan ikan & asingkan isinya sahaja.
3. Tumbuk isi ikan hingga lumat
4. Dalam kuali.. masukkan santan, bahan2 hiris, halba, isi ikan, garam & gula secukup rasa.
5. Masak bahan2 tersebut hingga menjadi betul2 kering & berderai.
6. Angkat & ketepikan sedia utk digunakan.

PULUT LEPA aka PULUT PANGGANG VERSI TRENGGANU
Sumber: Akak Ma DiHa FP
Bahan2
1 kg pulut ~ direndam semalaman atau sekurang2nya 3 jam [kite gune beras mochi]
1 biji kelapa ~ ambil santan pekat anggaran 3 cawan (kalau rasa kering sgt.. boleh tambah lagi)
garam secukup rasa
Daun pisang utk membungkus ~ potong anggaran selebar 7 inci setiap sekeping dan lap permukaannya.
Lidi yang dipotong runcing sepanjang 1 ½ inci (untuk cucuk daun pisang) atau boleh juga gunakan stapler saja.. (org dulu2 guna lidi)
kapur makan (untuk di lengserkan pd jari jemari utk mengelakkan pulut melekat2 pd jari)

Cara Menyediakan
1. Toskan pulut yang direndam tadi & masukkan ke dalam pengukus (elok guna pengukus lubang halus agar pulut tak jatuh jika pengukus berlubang besar.. alaskan dengan daun pisang). Kukus selama 30 - 40 minit.
2. Angkat pulut dan masukkan ke dalam besen dan arong dengan santan yg dicampurkan dengan garam. Kacau hingga rata dan kukus sekali lagi selama 30 minit atau hingga pulut masak.
3. Sediakan daun pisang (letak atas meja atau papan pencanai atau atas kekuda kalau buat kat lantai).
4. Sapukan jari dengan kapur makan agar pulut tak melekat pada jari. Sudukan anggaran 2 ~ 3 sudu besar pulut atas daun pisang dan ratakan. (rujuk pada gambar).
5. Sudukan inti anggaran 3 sudu kecil lalu balutkan inti tadi dengan pulut dengan beralaskan daun pisang. Pastikan inti tertutup dengan pulut dan berada ditengah2 pulut supaya inti tak berterabur waktu nak makan
6. Potong lebihan daun pisang kiri & kanan balutan pulut tadi anggaran 1 inci.
7. Dengan menggunakan jari.. tekan/cucuk2 pulut ke dalam balutan daun pisang tadi agar ia kemas & mampat.
8. Cucuk dengan lidi atau stapler untuk mengemaskan balutan.
9. Bila dah siap.. bolehlah dibakar menggunakan dapur gas ataupun arang.


::Mee Rebus..Yg nih Akak Gno yg kasik...sodap...lain kali leh kasik lg ya...


::Set Nasi Beriani... Nih resepi Akak Hanieliza...
Sodap...Mekasih ya Akak Liza...dah 2-3 kali cuba nih...
Daging masak prune tu pon mmg best...
Teringat kat gulai nasi bungkus...ada rase iras2 gitu...


NASI BERIANI
Sumber: Akak Hanieliza FP ** kite C&P je ya...
Bahan
1 kg beras bathmati [basuh dan toskan]
2 s/b rempah beriani [bancuh dgn sedikit air]
2 biji buah tomato [potong dadu]
3 biji cili merah [potong 2]
3 biji cili hijau [potong 2]
100 gm daun pudina ] *takde
100 gm daun sup ] potong kasar] *tak taruk
100 gm daun ketumbar ]
1 liter air
1 cawan susu cair
2 s/b minyak
4 s/b minyak sapi
kismis
garam
1 s/b pewarna kuning [bancuh ngan sedikit air]

Bahan tumis
5 ulas bawang merah ]
3 ulas bawang putih ] hiriskan
2 cm halia ]
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga

Cara
1. Panaskan minyak dan minyak sapi dalam rice cooker pot. Tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
2. Masukkan rempah yg dibancuh dan akcau. Masakkans ehingga naik minyak.
3. Masukkan daun yg dipotong kasar dan cili merah & cili hijau.
4. Masukkan air dan susu cair. Biarkan mendideh sekejap.
5. Masukkan beras dan alihkan periuk dalam rice cooker.
6. Bila dah nasi kering, titikan pewarna kuning dan biarkan kering lagi.
7. Bila telah kering gemburkan nasi perlahan supaya beras tak patah.
8. Hidangkan dengan daging prunes dan acar.

DAGING PRUNES
Sumber: Akak Hanieliza FP
Bahan
600 gm daging [potong nipis]
1/2 cawan buah prune [buangkan biji dan mesin halus]
5 s/b sos tomato
4 s/b kicap pekat
2 s/b cili mesin
2 s/b rempah kari
4 s/b minyak
1/2 cawan air
garam

Bahan Mesin
4 ulas bawang putih
10 ulas bawang merah
2 inci halia

Cara
1. Daging dibersihkan dan gaulkan dengan sos tomato, rempah kari, cili mesin dan kicap pekat.
2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga wangi dan naik minyak.
3. Masukkan daging. Kacau rata. Biarkan masak sehingga daging lembut.
4. Masukkan buah prune mesin dan garam. Biarkan sehingga kuah pekat.
5. Hidangkan bersama nasi putih atau nasi minyak atau beriani.


::Buah Nashi... a.k.a buah lai mesia


Kad Ini Pula Khas Buat Semua Teman-Teman Siber Dan Jua Buat Pengunjung Yang Tak Ade Jejak... Terimalah Kad Dari Kite Yang Tak Seberape Ni... Sudi-Sudikanlah Gantung Di Rumah Masing-Masing Ya... Buat Hiasan Di Aidilfitri...
Pilih Lah Mana Yg Berkenan Di Hati...




Quote:
KOLEKSI KAD RAYA


Doumo Arigatougozaimasu,
Aishah + Ariffin = Aqil
http://shaishah.fotopages.com
http://aqilma.fotopages.com


Quote:
CoretanKu
1.Hajar >> Salam kembali akak...Selamat Hari Raya Jua dari Kite...
2.hana >> Dapat kad heheheh...syok nih...kite g amik jap lg...Daun pisang ade jual kat http://halalhouse.net atau leh gak tgk kat http://baticrom.com kiteorg order sane je...senang...tapi tak fresh ahh...frozennye...
3.dapurimpian@k.zai >> otei...
4.wanzee >> beressss...
5.zaiy >> hehehe...mood sesekali...sekali mood terbang...N3 duk tido je...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net